X
Koniec Web Designu – Czy Web Design Umiera?

Ewolucja w Web Designie

Projektowanie stron www i web design ciągle się zmienia ale czy ewoluuje?

Dla różnych obserwatorów trendów w web designie ewolucja jest interpretowana różnie.

Niezmiennym natomiast pozostaje fakt, że żyjemy w czasach szybkich, wymuszających systematyczne zmiany i postęp. Ten z kolei wywołuje przyspieszenie technologiczne i stosowanie coraz bardziej „okrojonych i zmierzających w kierunku minimalizmu” rozwiązań. Te muszą po prostu nadążać za przyspieszającymi technologiami internetowymi.

Stosowanie tychże rozwiązań nie ominęło także web designu tj. projektowania stron internetowych. Firmy projektujące strony www prześcigają się w technologiach, zmierzających do ograniczenia czasu ładowania strony, szybszego działania w przeglądarkach czy dostosowywania do wymogów Google. To niesie za sobą często konieczność stosowania pewnych ograniczeń wizualnych, które nasuwają pytanie:

Czy w projektowaniu stron www jest jeszcze miejsce na sztukę?

Z jednej strony poprzez minimalizm projektowanie stron  zmierza w pożądanym kierunku, ponieważ strony www projektuje się dzisiaj tak aby dostarczały najważniejszych informacji w szybki i prosty sposób.

Z drugiej strony w naszym subtelnym mniemaniu ten pęd ku przyspieszeniu i dostosowywaniu, zmierzający ku minimalizmowi zatracił po drodze to “coś” co towarzyszyło kiedyś projektowaniu stron.

Tym czymś jest różnorodność, mocniejsze akcentowanie stylu wykonawcy i fajerwerki graficzne, które dzisiaj są ograniczane na stronach internetowych często do minimum.

W efekcie wśród przedstawicieli  starej szkoły web designu, pamiętających jeszcze przełom lat 90tych 2000cznych wykształciło się stwierdzenie, że „kiedyś w web designie chodziło naprawdę o sztukę”. W dzisiejszych czasach to tylko strony internetowe na jedną modłę. A web design „umiera”.

W pewnym stopniu można się z tym zgodzić jeśli popatrzymy na projekty www z czasów, kiedy jeszcze responsywność i konieczność dostosowywania stron www do urządzeń mobilnych oraz idąca za tym minimalizacja efektów wizualnych na stronach nie miały zastosowania.

Designerzy mieli możliwość kierowania się kreatywnością bez większych ograniczeń narzucanych przez chociażby urządzenia mobilne. Dzięki temu do dziś możemy podziwiać naprawdę unikalne strony internetowe, będące odzwierciedleniem kreatywności i stylu autorów np. z okresu lat 2000-2010 zanim nadeszła era RWD. Strony, które przyciągały wzrok rysowanymi ręcznie elementami czy chociażby unikalnie wyglądającą grafiką tworzoną wg. indywidualnej wizji autora.

Do tego smaku nadawały animacje w technologii Flash, która dawała bardzo ciekawe doznania wizualne i wzbogacała strony www. Technologia ta jest jednak jedną z tych, dla których duch postępującego czasu nie był łaskawy. Tym samym oferty typu “projektowanie stron we flashu” praktycznie ciężko dzisiaj już napotkać.

Degradacja strona we FLASHUkoniec stron www

Wraz z rozwojem branży SEO od 2008 roku Google zaczęło coraz mniej przychylnie traktować strony www wykonane we wspomnianej technologii Flash. Objawiało się to w spadkach pozycji stron na tej technologii w hierarchii wyszukiwarek.  Powód był prosty – większość stron Flash była budowana na plikach graficznych SVG, w których Google miało problem z wyodrębnianiem tekstu i słów kluczowych. To powodowało, że firmy, które chciały dalej istnieć w Google musiały odejść od tej wymyślnej wizualnie technologii. Ta stopniowo zaczęła odchodzić w internetowy niebyt a przeglądarki z roku na rok przestawały wspierać flasha, wymagając instalowania nakładek umożliwiających jego wyświetlanie.

Z jednej strony postęp wymaga stosowania coraz wydajniejszych rozwiązań technologicznych, z drugiej strony Internet i świat web designu stracił naprawdę wiele wspaniałych i unikalnych projektów flashowych. Ich pozostałości, które można znaleźć w odmętach Internetu potrafią po dziś budzić uśmiech na twarzy niejednego webmastera, który pamięta tamte czasy.

RWD – RESPONSIVE WEB DESIGN a projektowanie stron internetowych

Po 2010r. wraz z pojawieniem się telefonów, obsługujących systemy operacyjne, zaczęto projektować oddzielne widoki mobilne stron internetowych. Następnie przełom 2012-2013 – popularyzacja wchodzących systemów Android czy IOS narzuciła już konieczność stosowania stopniowo w nowych projektach pełnego RWD. Responsive Web Design pokrótce mówiąc polega na dostosowaniu strony do urządzeń mobilnych z jednego motywu graficznego. Po 2015 roku, w którym RWD już mocniej ugruntowało się w web designie, posiadanie strony bez responsywności po prostu było wręcz nieprzyzwoite.

Jaki był tego efekt?

A mianowicie nawet najlepsze designy z ery, w której chodziło o sztukę poszły do kosza a na ich miejsce powstały nowe realizacje, okrojone do potrzeb RWD i szybkiego działania w przeglądarkach.

W efekcie dzisiaj możemy zobaczyć śladowe ilości projektów z przełomu 2000-2010, który naszym zdaniem przypada na najlepszą erę graficzno-wizualną projektowania www. Takie projekty uważa się dzisiaj niestety już tylko jako „zapominalstwo” właściciela, który nie dostosował się do dzisiejszych standardów. Prawda natomiast jest taka, że wielu właścicieli, posiadających strony na topowych designach z tamtych lat po prostu nie chce zmieniać ich wyglądu.

Kreatory Stron Www

Kolejnym problemem są ułatwiacze, będące zmorą zwolenników tzw. starej, dobrej sztuki designerskiej.

W celu dostosowania się do osób, które na budowie stron się nie znają a chciałyby zrobić projekt po kosztach samodzielnie, powstała cała masa kreatorów stron i repozytoria gotowych szablonów www.

To wszystko powoduje iż zanika pewien duch kreatywności i uwalniany jest tylko tam, gdzie klient wymaga całkowicie unikalnego i dostosowanego do potrzeb designu.

Efektem tego „ułatwiactwa” jest psucie się rynku, gdzie masa niedoświadczonych „pseudo profesjonalnych laików” stara się kreować profesjonalne realizacje z użyciem kreatorów czy szablonów. Nie baczy przy tym na mocne ograniczenia technologiczne jakie tego typu kreatory niosą ze sobą. W efekcie powstają projekty niezgodne z oczekiwaniami, zniechęcające niekiedy klientów do dalszej współpracy na tym polu.

To prowadzi do konsensusu, że dzisiaj każdy może robić strony www i projektować czy się zna czy nie a ostatnio popularne narzędzia komercyjne i darmowe, to ułatwiają. Punktem decydującym o powodzeniu projektu będzie do jakich celów został stworzony – hobbystycznych czy profesjonalnych.

Co dalej ze starym dobrym web designem?

Czy zatem jest nadal miejsce na profesjonalny web design tzw. starej szkoły wśród wszędobylskich rozwiązań, umożliwiających zrobienie sobie strony www samemu?

Otóż tutaj dobra wiadomość, że jest.

Obserwując rynek web designu można łatwo zauważyć prostą zależność, że wraz z niższą ceną wykonawcy, idzie jakość projektów. Kreatory i ułatwiacze, to nadal tylko narzędzia. Jeśli trafią w niedoświadczone ręce i tak nie wyprodukują niczego unikalnego ani specjalnego.

Kreator stron www w rękach doświadczonego designera natomiast, który zna zasady kompozycji, doboru kolorów oraz posiada zmysł graficzny, płynący z doświadczenia, wygeneruje nadal doskonałe efekty nieporównywalnie lepsze aniżeli laik.

Dlatego web design to nadal w pewnym stopniu sztuka, bardziej ograniczona ale sztuka, której nie da się nauczyć w dzień czy dwa z pomocą kreatora tylko nabywa przez lata pracy nad projektami.

Strony www a narzędzia marketingowe

Kolejnym aspektem przemawiającym, że web design pomimo iż doznał ograniczeń nie umiera tak do końca i przez następne lata będzie miał się dobrze to kompleksowa obsługa i wsparcie.

Rynek zapotrzebowania na strony www można podzielić na 2 segmenty odbiorców.

  1. Odbiorców „stronek www”
  2. Partnerów biznesowych szukających stałego wsparcia.

Ci pierwsi, traktują zwykle strony www jako coś co niby trzeba mieć bo wypada ale nie postrzegają pełnego potencjału projektu. Nie widzą także sensu inwestowania w bardziej zaawansowane rozwiązania z projektowaniem związane, nie wiążąc ze stroną internetową żadnych przyszłych planów marketingowych. Dlatego stawiają zwykle na cenę, nie jakość a rozmowa zaczyna się tendencyjnie od pytania „ILE KOSZTUJE”. Jest to grupa odbiorców, którzy często korzystają z usług tanich wykonawców czy wspomnianych laików, tworzących projekty na gotowych, szablonowych, budżetowych rozwiązaniach. Ze względu na niskie wymagania projektowe i małe zaawansowanie techniczne projektów rynek web designu tutaj jest faktycznie mocno nasycony tanimi rozwiązaniami, kreatorami i szablonami włącznie.

Drugi segment to firmy, które szukają stałego partnera, oceniając wysoki potencjał projektu www jako narzędzia sprzedażowo-marketingowego. Taki klient zwykle potrzebuje stałej współpracy i nieszablonowych rozwiązań www, których gotowe narzędzia czy niedoświadczony freelancer nie zagwarantują. Dedykowane rozwiązania i wygląd szyty na miarę to nadal spory rynek w web designie, w którym sprawdzą się tylko doświadczeni projektanci stron www.

Do klienta wymagającego doświadczonej firmy i dużego projektu internetowego angażowany jest często komplet specjalistów, np.:

  • ux designer, który zaprojektuje interfejs oraz zachowanie się strony www
  • grafik, który stworzy wygląd strony i jej wersji mobilnej
  • front-end developer, który zakoduje wygląd strony i jej działanie
  • back-end developer, programujący mechanizmy zarządzania stroną oraz aplikacje na niej się znajdujące.

 

W efekcie powstaje projekt kompletny, pod względem wyglądu, funkcjonalności, który jest kumulacją wiedzy kilku specjalistów. Stąd projekty tego typu są zwykle wykonywane przez agencje interaktywne, skupiające grupę kilku kompetencji na jednym projekcie.

Wiele profesjonalnych firm, korporacji, stawiających na wizerunek, traktuje swoje strony www jako priorytet w budowaniu relacji biznesowych. I w takich klientach, profesjonalne „staroszkolne” podejście do współpracy nadal ma uzasadnienie. Wielu klientów zdaje sobie świadomość, że należy kupować nie tylko stronę www, ale wykonawcę, który tę stronę zrobi, zapewniając wsparcie, rozwój i dalszą współpracę.

W takiej współpracy często chodzi o kompleks działań tj.: projekt strony, zarządzanie stroną, administracja serwerem, kampanie reklamowe, integracje z oprogramowaniem. Czyli cały kompleks procesów zmierzających do podniesienia skuteczności sprzedażowej strony. Coś z czym poradzi sobie profesjonalna firma, natomiast początkujący freelancer, korzystający z dobrodziejstw a zarazem ograniczeń szablonowych rozwiązań niekoniecznie.

Podsumowanie

Biorąc pod uwagę wszystkie ograniczenia i modę na tzw. FLAT DESIGN czyli minimalizm graficzny, prym dzisiaj wiodą wykonawcy i agencje, które potrafiły dostosować ten minimalizm w projektowaniu stron internetowych do swojego stylu oraz są w stanie zapewnić nieszablonowe rozwiązania. Te nie przychodzą łatwo, ponieważ na przestrzeni czasu powstało już tak dużo projektów, że ciężko dzisiaj być oryginalnym. Mimo wszystko zapotrzebowanie na dedykowane projekty nadal ma swoją niszę pośród klientów, którzy wymagają czegoś więcej niż zwykła „stronka www”.

Natomiast rozwój web designu zawsze będzie ocierał się o różne segmenty zapotrzebowania tj. odbiorców, którzy traktują strony www co najwyżej jako opcjonalny “ozdobnik” swojej działalności oraz tych, którzy postrzegają stronę www jako priorytetowe narzędzie marketingowe.  Kwestia dostosowania swoich umiejętności web designerskich i strategii do któregoś z tych segmentów tj. masówki bądź dedykowanych, nietypowych rozwiązań.