Etapy tworzenia stron internetowych

Zanim przejdziesz do lektury, zobacz jak działamy
Przejdź na stronę

Spis treści

  1. Jakich działań wymaga stworzenie strony internetowej samodzielnie, a jakich przez profesjonalistów?
  2. Etapy tworzenia stron
    1. Zbieranie i analizowanie informacji
    2. Wybór domeny i hostingu
    3. Projekt graficzny
    4. Wdrożenie
    5. Instalacja
    6. Optymalizacja

Jakich działań wymaga stworzenie strony internetowej samodzielnie, a jakich przez profesjonalistów?

Tworzenie stron internetowych samodzielnie lub przez profesjonalistów wymaga podjęcia zbliżonych działań. Zostały one wymienione poniżej.

Etapy tworzenia stron www przebiegają następująco:

etapy tworzenia stron internetowych

Zbieranie i analizowanie informacji

Analiza i zrozumienie potrzeb klienta ma istotny wpływ na wszystkie etapy tworzenia stron internetowych. Początkowo należy zapoznać się z brand bookiem marki i zadać sobie podstawowe pytania odnośnie celu, który ma spełniać strona www. Ustalenie grupy docelowej odbiorców, którzy mają zostać przyciągnięci do witryny i sporządzenie planu działania ma wpływ na wszystkie kolejne etapy pracy. Należy wybrać technologie, które zostaną użyte w projekcie oraz układ elementów na poszczególnych stronach. Wszystkie informacje na stronie internetowej powinny zostać przedstawione tak, aby odbiorca nie miał problemu z ich zrozumieniem. Już na pierwszym etapie tworzenia należy wziąć pod uwagę architekturę informacji. Składa się na nią organizacja treści, etykietowanie, czyli nazewnictwo treści, nawigacja i wyszukiwanie. Wszystkie te działania mają zasadniczy wpływ na użyteczność strony i współczynnik konwersji. Powinny zostać przedstawione tak, aby angażować odbiorców i w przejrzysty sposób prowadzić użytkowników do celu oraz zachęcać ich do podjęcia działań.

Wybór domeny i hostingu

To etap na, którym należy wybrać adres strony www i serwer, na którym postawisz swoją witrynę. Jeśli posiadasz te elementy, masz już fundament pod stronę internetową. Jeśli nie to należy zarezerwować wolny adres www, korzystając z domen i hostingu.

Na co zwracać uwagę przy wyborze rejestratora domen?

  • REPUTACJA – Dokładnie sprawdź staż usługodawcy na rynku i opinie Klientów. Pomoże to uniknąć sytuacji, kiedy po jakimś czasie firma przestanie istnieć, a razem z nią Twoja domena.
  • POZIOM WSPARCIA – Najlepszym rozwiązanie będzie wybór rejestratorów, z którymi jest szybki kontakt np. telefoniczny lub mailowy. Również w tym przypadku pomocne okażą się opinie Klientów.
  • CENY REJESTRACJI I ODNOWIENIA – Należy uważać na firmy oferujące domeny za 0 zł. Zazwyczaj w takich przypadkach przedłużenie domeny okaże się dwukrotnie wyższe.
  • PROCEDURY PRZENIESIENIA – Może zdarzyć się sytuacja, w której będziesz musiał przenieść domenę do innego usługodawcy. Niezbędny będzie do tego kod AuthInfo, który musisz uzyskać od operatora domeny. Niestety, ale niektórzy usługodawcy skutecznie opóźniają ten proces, a u innych trwa to bardzo krótko.

Projekt graficzny

Projekt graficzny strony internetowej, można wykonać na dwa sposoby – skorzystać z gotowego szablonu lub wykonać od podstaw indywidualną witrynę.

  • Gotowy szablon strony internetowej

Projektując strony internetowe, można skorzystać z generatora stron www lub gotowego szablonu. Otrzymujesz wtedy gotowy wzór, który jest delikatnie modyfikowany do Twoich potrzeb. Najważniejszymi zaletami witryn zaprojektowanych w ten sposób jest ich cena i szybkość wdrożenia. Warto jednak mieć świadomość, że strony z szablonu trudno zoptymalizować pod kątem szybkości ładowania lub na przykład pozycjonowania. Początkowe niskie koszty zaprojektowania takiej strony mogą wydawać się bardzo korzystne, ale późniejsze prace programistyczne mogą nawet przewyższyć wartość strony. Gotowe szablony trudno aktualizować, przerabiać, a spersonalizowanie witryny często okazuje się trudne, czasochłonne lub niemożliwe. Minusem takiego rozwiązania jest na pewno niska unikalność strony, ponieważ wiele innych firm będzie miało podobnie wyglądającą stronę, korzystając z tego samego generatora lub szablonu.

Drugą opcją jest projektowanie szablonu graficznego od początku i na jego podstawie kodowanie serwisu www. Zaletą takiego rozwiązania jest z pewnością unikalność strony i szybkość ładowania. W indywidualnym projekcie jest, także możliwość dodania praktycznych elementów, co jest ważne przy tworzeniu platformy lub sklepu internetowego. Spersonalizowane pomysły graficzne sprzyjają w stworzeniu witryny, która angażuje odbiorcę i jest dobrym narzędziem komunikacyjno-sprzedażowym. Wadą indywidualnego projektu graficznego będzie cena, w której dochodzi koszt projektowania graficznego i kodowania od zera szablonu. Takie rozwiązanie warto wybierać, jeśli chcesz rozwijać swoją markę i wiążesz dalsze plany z prosperowaniem swojej firmy w sieci.

Wdrożenie

  • Wdrożenie z gotowego szablonu. Tutaj tak naprawdę nie masz wpływu i wglądu w pełne funkcjonalności oraz możliwości zarządzania szablonem, zanim go nie zakupisz. Więc może okazać się, że konfiguracja szablonu do stanu używalności i wdrożenie na niej serwisu www może być bardziej pracochłonna niż zlecenie wykonania autorskiego.
  • Kodowanie polega na zakodowaniu szablonu strony według zaleceń i wymagań. Czyli rolą wykonawcy, będzie dostosowanie edycji strony tak, abyś bezproblemowo, mógł zarządzać najważniejszymi informacjami witryny. Cały proces wdrażania strony www powinien przebiegać na podstawie widoków graficznych, które zostały zaprojektowane.
  • Technologia to aspekt, który będzie miał wpływ na całe późniejsze funkcjonowanie strony. Najlepszym rozwiązaniem będzie takie, które uniezależni Cię od wykonawcy i strona zostanie wykonana tak, abyś mógł samodzielnie nią zarządzać, nie będąc zdanym na dostępność wykonawcy.  Dobrym rozwiązaniem jest tworzenie strony na popularnych systemach cms, które mają na tyle otwarte wsparcie, że zawsze znajdzie się ktoś, kto będzie znał system i pomoże w sprawach technicznych.

Instalacja

Jest to finalny etap, w którym istotą jest zainstalowanie strony na serwerze, konfiguracja poczty, ustawień tak, aby wszystko działało należycie. Instalacja powiązana jest z doborem hostingu i rejestratora domen. Wybór tych składowych od sprawdzonych dostawców pozwala na szybkie i bezproblemowe zainstalowanie strony www. Wybranie hostingu niekompatybilnego z nowymi technologiami, może znacznie wydłużyć ten proces. Podstawowe elementy instalacji:

  • Przekierowanie domeny na serwer, aby była z nim wirtualnie połączona. Robi się to albo wykierowaniem DNS, albo poprzez adres IP np. jeśli masz domenę u innej firmy niż hosting.
  • Stworzenie bazy MYSQL. To baza odpowiadająca za całą strukturę strony internetowej. Zainstalowanie nowoczesnej strony internetowej nie jest możliwe, jeśli hosting nie obsługuje zakładania baz danych.
  • Skrzynki pocztowe. Praktycznie każdy serwer umożliwia zakładanie skrzynek pocztowych na adresach powiązanych z domeną nj. nazwa@domena.pl
  • SSL. Instalacja tego protokołu to standard w dzisiejszych czasach. Oferuje on szyfrowanie danych na stronie i zabezpieczenie strony kłódką.

Optymalizacja

Samo umieszczeni strony w serwerze zazwyczaj jest niewystarczające. Niezbędna jest optymalizacja strony lub serwisu internetowego pod kątem widoczności dla wyszukiwarek. Ułatwia to potencjalnym odbiorcom dotarcie na Twoją stronę internetową i sprawia, że witryna staje się dobrym narzędziem komunikacyjno-sprzedażowym. Optymalizacja strony internetowej to dostosowanie jej do aktualnych wymogów wyszukiwarek internetowych. Polega na kompleksowym zadbaniu o treści, mobilność i szybkość oraz czynniki behawioralne domeny.

Przedstawione powyżej etapy tworzenia stron internetowych to podstawowe kroki, przez które należy przejść, aby stworzyć witrynę. Wzięcie pod uwagę wszystkich punktów pozwala uniknąć problemów przy tworzeniu strony internetowej. Można wykonać ją samodzielnie i jest to dobre rozwiązanie, jeśli efekty wizualne i zaawansowanie technologiczne odgrywa drugoplanową rolę. Projekt strony www można również zlecić profesjonalistą. Warto wtedy przeanalizować, czy poszukuje się kompleksowej obsługi u jednej firmy, która świadczy powyższe kompetencje, czy zamierza się poszczególne etapy zlecać różnym wykonawcom osobno.

Specjalista ds. Marketingu
E-marketing to moja pasja. Codziennie doskonalę swoje umiejętności łącząc pracę z moimi zainteresowaniami. Z chęcią i zaangażowaniem zgłębiam wiedzę na temat stron www, e-commerce oraz marketingu internetowego, którą potem dzielę się publikując wpisy oraz artykuły. W wolnych chwilach lubię odwiedzać nowe miejsca, podróżować oraz uprawiać jogging.