Jak Przenieść Stronę na WordPress

otwarta książka
ręka robota

Czas czytania: 7 minuty

Przenoszenie, migracja strony internetowej na WordPress

W dzisiejszej publikacji poruszymy temat migracji, przenoszenia Twojej starej strony www z innego systemu na WordPressa.

Dowiesz się:

Czym jest WordPress i dlaczego warto stosować go w swoim biznesie

Dlaczego warto przenieść stronę internetową na WordPress

Jak przenieść stronę internetową na WordPress oraz etapy

  • analiza obecnej strony
  • wybór hostingu i domeny
  • instalacja WordPressa
  • przenoszenie treści
  • dostosowanie wyglądu, funkcjonalności

Jakie są scenariusze przenoszenia strony na WordPress

  • przenoszenie starszej małej strony
  • migracja rozbudowanej strony
  • przeniesienie bardzo rozbudowanej strony, portalu, sklepu
  • przenoszenie strony, która nie działa

przeniesienie stron na wordpressaCzym jest WordPress i dlaczego warto stosować go w swoim biznesie

Zacznijmy słowem wstępu, że przenoszenie starej strony na WordPress to temat, który coraz częściej trafia w potrzeby firm i przedsiębiorstw.

Dlaczego?

Bo WordPress to nie tylko platforma do blogowania, ale również potężne narzędzie do tworzenia nowoczesnych, funkcjonalnych i prostych w obsłudze stron internetowych. Stąd poruszymy temat dlaczego warto przeniesienie rozważyć i co się z tym wiąże. Zaczniemy od pierwszego zagadnienia na temat samej popularności CMS WordPress.

Dlaczego wiele firm decyduje się na przeniesienie strony na WordPress?

  • Prostota obsługi WordPress – To platforma zaprojektowana tak, by nawet osoby bez zaawansowanej wiedzy technicznej mogły zarządzać swoją stroną. To jak zmiana z samochodu z manualną skrzynią biegów na automatyczną – łatwiej, szybciej, mniej stresu.
  • Ogromna liczba motywów i wtyczek WordPress oferuje tysiące darmowych i płatnych motywów oraz wtyczek, dzięki którym możesz dostosować stronę do swoich potrzeb. Potrzebujesz sklepu? Dodajesz WooCommerce. Chcesz formularz kontaktowy? Masz do wyboru setki opcji jak contact form tudzież inne rozszerzenia. Więc WordPress można powiedzieć jest przyjazny dla środowiska NO CODE bo bez wiedzy programistycznej można coś stworzyć po wstępnym przeszkoleniu.
  • SEO na wyciągnięcie ręki – WordPress został zaprojektowany z myślą o optymalizacji SEO. Wtyczki, takie jak Yoast SEO, pomagają poprawić widoczność strony w wyszukiwarkach. Można też zaimplementować własne rozwiązania.
  • Społeczność i wsparcie – Nie ma problemu, którego nie rozwiązałby ktoś z ogromnej społeczności użytkowników WordPressa. Fora internetowe, grupy na Facebooku, a nawet dedykowane tutoriale – wszystko to sprawia, że nie zostaniesz sam z ewentualnymi problemami.
  • Nieśmiertelność platformy – WordPress istnieje od 2003 roku i ciągle się rozwija. To nie jest chwilowa moda, ale stabilna i przyszłościowa technologia.
  • Spore możliwości rozwoju – otóż oprócz przyjazności dla początkujących użytkowników system daje możliwość na sporo customizacji i dedykowanego kodu, dzięki temu np. u nas w agencji tworzymy olbrzymie systemy e-commcerce, integracje czy portale internetowe, oparte o WordPressa.
  • Uniezależnienie się od programisty –  Zarządzanie stroną na WordPressie jest na tyle nieskomplikowane, że nie musisz co chwilę dzwonić do programisty, by zmienić zdjęcie czy dodać nowy wpis. To oszczędność czasu, pieniędzy i nerwów. Ale zakładając, że WordPress jest wdrożony dobrze.
  • Bezpieczeństwo – Regularne aktualizacje WordPressa i wtyczek sprawiają, że Twoja strona jest lepiej chroniona przed cyber zagrożeniami.
  • Problemy z zarządzaniem aktualnego projektu – Masz stronę, której obsługa wymaga znajomości kodowania? WordPress eliminuje ten problem.
  • Brak wsparcia technicznego dla aktualnego projektu  – Gdy współpraca z obecnym programistą przypomina wycieczkę po polu minowym, WordPress może być wybawieniem.
  • Starzeje się technologia twojej strony –  Stare systemy CMS często nie są już wspierane, co może prowadzić do problemów z bezpieczeństwem.
  • Rozwój firmy –  Twoja firma rośnie, a stara strona nie nadąża za potrzebami? WordPress pozwala na skalowanie i łatwiejszą developerkę treści i rozwój chociażby oferty.Chęć oszczędności Migracja na WordPress pozwala zmniejszyć koszty utrzymania strony, szczególnie w długim terminie, chociażby przez ograniczenie kosztów z samym zarządzaniem stroną


Skoro już mamy podane słowem wstępu dzisiejszego wątku czemu użytkownicy chcą przenosić projekty na WordPressa, przejdziemy do meritum

MIGRACJA STRONY NA WORDPRESS – Jak Przenieść Stronę Internetową na WordPressa

Tutaj należy wspomnieć, że przeniesienie na WordPress to niekiedy nie jest prosty skok z jadącego starego auta do pędzącego pociągu z myślą, że zajedziesz dalej i szybciej. Czasami są sytuacje, że ten skok się po prostu nie uda, trzeba pozbyć się „gruchota” i wejść od razu do pociągu czyli analogicznie zrobić stronę od nowa.

Stąd proces przenoszenia strony na CMSA w większości przypadków obejmuje następujące etapy migracji strony na WordPress

  • Analiza obecnej strony – Zbadaj, co chcesz przenieść – treści, zdjęcia, funkcjonalności. Czasem okazuje się, że lepiej zbudować stronę od nowa, niż przenosić stare „złomy”.
  • Wybór hostingu i domeny – WordPress wymaga dobrego hostingu, dlatego warto zainwestować w sprawdzoną firmę.
  • Instalacja WordPressa – To najprostszy etap – większość hostingów oferuje instalator WordPressa w kilku kliknięciach.
  • Migracja treści – Ręczne przenoszenie treści, użycie wtyczek do migracji lub import bazy danych – w zależności od stopnia skomplikowania Twojej strony.
  • Dostosowanie wyglądu i funkcjonalności –  Wybierz odpowiedni motyw, dodaj potrzebne wtyczki i dostosuj stronę do swoich potrzeb.

Jakkolwiek podane powyżej to szablonowy przykład idealnie wykonanej proceduralnie migracji. Nie mniej przypadki bywają różne, natomiast trendem jest dosyć uproszczone myślenie na temat migracji na WordPress na zasadzie: weź kopię starej strony sprzed 15 lat, kliknij „kopiuj wszystko”, wklej na zainstalowanego WordPressa, zatwierdź i co może pójść nie tak?

Ano wszystko.

Bo to tak jakbyśmy ze starego 30 letniego auta chcieli przełożyć silnik do nowego i oczekiwali, że będzie działać. Nadal jest to przeniesienie prawda? Brzmi prosto ale dlaczego więcej robi się nowych aut niż przenosić silniki z ukochanych starych pojazdów do nowej budy? Odpowiedz sobie sam.

Stąd aby wyjaśnić problem podamy kilka scenariuszy.

Jakie są scenariusze przenoszenia strony na WordPress

1. Przenosisz bardzo starą, nierozbudowaną stronę

Powiedzmy typowy mały statyczny projekt do kilku podstron np. witamy o firmie, oferta, kontakt. Typowy proces będzie wyglądał tak, że instalujemy WordPressa, tworzymy jakiś podstawowy wygląd inspirując się wyglądem poprzedniej strony lub nowym wyglądem jeśli ma być zmieniony. Kopiujemy, wklejamy treści ręcznie (w przypadku tak małej ilości treści szkoda czasu na robienie importów, tudzież integracji), zatwierdzamy i gotowe.

2. Przenosisz bardzo starą i rozbudowaną stronę np. do kilkuset podstron na WordPress

I tutaj cały proces mniej więcej będzie wyglądał szablonowo jak powyżej, nie mniej już pojawiają się schodki jeśli chodzi o przeniesienie treści.
Z doświadczenia wiemy, że przenoszenie wpisów w ilości kilkuset np. podstron produktowych uruchamia kalkulacje, czy lepiej je importować i pisać dedykowany importer, tudzież użyć gotowego importera aby przenieść te kilkaset podstron, czy korzystniej wyjdzie poświęcić np. ten tydzień i przenieść je samodzielnie, przepisując po prostu ręcznie na nową stronę?
I to są dylematy powstające już na średnim poziomie, tj bardziej rozbudowanych stronach.

Jako agencja zawsze jesteśmy zwolennikiem ręcznego przenoszenia treści, tj. kopiuj, wyczyść z ewentualnych starych znaczników html, wklej, ustaw układowo do nowej strony itd., bo to daje pewność, że wpisy i treści ze starej witryny wyglądają należycie na nowej, z racji tego, że kontrolujemy cały proces. Nie mniej jeśli takim przenoszeniem zajmuje się wykonawca, wówczas podnosi to diametralnie budżet wdrożenia.
Problem natomiast z importerami, używanymi do szybszego importu zawartości z jednej strony na drugą jest taki, że jeśli zaciąga się treści ze starej strony na nową, to zawsze wychodzą jakieś glicze, niepoprawne wyświetlenia poszczególnych podstron, które trzeba dopasowywać. Analogicznie wracamy do silnika przekładanego ze starego auta do nowego modelu, gdzie albo nowe auto do silnika trzeba dostosować albo silnik do nowego auta.
Kontynuując wątek importerów, mało tego niekiedy jeśli jakieś linki, znaczniki html w treściach czy shortcody tzw (kawałki starego kodu, implementującego konkretne funkcjonalności) znajdują się w takich starych podstronach, wówczas importer również może je przenieść ale tylko częściowo bo nie będą działać. W efekcie widzisz np. opis dajmy na to produktu na nowej stronie ale oprócz niego jakiś stary niedziałający kawałek kodu, który do niczego nie służy.
Niestety takie rzeczy trzeba potem monitorować, poprawiać, usuwać. Przy stronie zawierającej kilka podstron to nie problem ale przy stronie gdzie jest ich kilkaset czy kilka tysięcy, to już robi różnice. Problemem jest, że nie ma dzisiaj inteligentnego importera, który sam by zgadywał co ma przenieść z jednej strony na drugą a czego nie.
Sprawę załatwiają w pewnym stopniu ręcznie programowane importery, gdzie narzucamy co ma się zaimportować a co nie, tj wykluczyć np. fragmenty kodu zawierające jakiś niepożądany ciąg znaków, którego nie chcemy na nowej stronie. Ale to też ma zastosowanie wtedy kiedy te fragmenty niepożądane są powtarzalne i można obrać jakiś schemat. W przeciwnym wypadku i to nie pomoże.
Samo napisanie importera czy konfiguracja pliku np. excelowskiego, przez który można treści przenieść, tudzież import samych baz danych też wymaga budżetu na projekcie.
Stąd ten dylemat ręcznie vs importerem finansowy powstaje a my np. jako wykonawca doradzamy co będzie lepsze dla projektu bo jesteśmy w stanie przewidzieć pewne scenariusze na bazie doświadczenia.

3ci scenariusz – to taki pochodny od drugiego a mianowicie:

3. Przenoszenie bardzo dużego projektu strony internetowej na WordPressa

W takich przypadkach rzadko kiedy klient godzi się na ręczne przeklepywanie treści na nowy system bo nikt nie chce siedzieć miesiącami aby to robić.
Wówczas proceduralnie ustala się czy np. wygląd produktu i pola do jego opisu mają być 1:1 jak na starej stronie czy wygląd musie się zmienić.
Jeśli układ jest zachowany 1:1 to mamy temat uproszczony.
Ale z doświadczenia wiemy że zawsze po kilkunastu latach opatrzenia się na stary projekt i wobec faktu zmieniających się trendów zawsze zalecane jest zmodyfikować wygląd i unowocześnić pewne elementy na nowej odsłonie witryny.
A wówczas do zakresu prac dochodzi zarówno zaimportowanie produktów jak i zmiana ich wyglądu na stronie.
Technicznie wykonuje się tak, iż importowane jest to co może być z poprzedniej strony natomiast nowe sekcje, opisy produktów, pola dokładane są ręcznie w motywie. Dzięki temu klient ma 1:1 zawartość merytoryczną z poprzedniej strony + dodatkowe układy wzbogacające wygląd i opis produktu, zakodowane już na nowej stronie WordPress.

4. Przenoszenie, migracja niedziałającej strony na WordPress

Scenariusz, w którym stara strona nie działa albo jej stan jest taki, że praktycznie nic nie wyświetla się poprawnie, trudno w ogóle dostać się do treści i tym samym, nie ma co przenosić. Więc w takim scenariuszu tworzymy 0:1 nową stronę od podstaw bez wnikania w przeszłość.
Czasami w tym przypadku korzystamy z podglądu historycznego lub mając dostęp do plików starej strony jesteśmy sobie w stanie wyciągnąć pewne treści. Nie mniej bywają sytuacje, że właściciel w ogóle nie ma do niej dostępu bo zniknęła razem z byłym wykonawcą:)

Podsumowanie

Także to są te najczęściej spotykane z naszego doświadczenia scenariusze przeniesień stron www oraz migracji na WordPress

Jak widać jest to pewien zakres działań mówiąc krótko. A to oznacza jedno, że migracja i przeniesienie, może brzmi prosto jak kopiuj wklej, tudzież wytnij – wklej z Windowsa, ale jest to proces.

Łączy on zarówno projektowanie na WordPressie i migrację zawartości + dostosowywanie WordPressa do nowych trendów w oparciu o treści i zawartość merytoryczną starej strony.
Proces ten jest tym bardziej skomplikowany im bardziej rozbudowana była mechanicznie i merytorycznie Twoja poprzednia strona.
To tak jakbyś analogicznie się przeprowadzał i musiał rozładować bagaże z auta do nowego mieszkania. Im bardziej zagracone auto, tym więcej masz do przeniesienia i więcej do ustawiania ioraz zaaranżowania w nowym mieszkaniu:)

 

Na co dzień zarządzający w agencji interaktywnej od projektów i gaszenia pożarów. W dodatku certyfikowany trener biznesu oraz coach koaktywny, któremu zdarza się "przekołczować" kogoś od czasu do czasu, tudzież przeszkolić z tego i owego:) Po godzinach głowa rodziny, pasjonat fitness, kolarstwa, mtb i aktywnych wypadów z rodziną.
Vlog