Woocommerce – Strony, Sklepy Na WordPress

Zanim przejdziesz do lektury, zobacz jak działamy
Przejdź na stronę

Czas czytania: 8 minuty

Spis treści

  1. Czym Jest Woocommerce
  2. Woocommerce na WordPress – Zalety i Wady
  3. Jakie projekty można zrealizować za pomocą WOOCOMMERCE?
  4. Woocommerce a Pozycjonowanie (SEO)
  5. Kto Korzysta z Woocommerce
  6. Na Co Uważać przy Woocommerce
  7. Woocommerce Dobry System czy Przeciętniak?

Czym Jest Woocommerce

sklepy wordpress - woocommerceWoocommerce jest dodatkiem sklepowym do popularnego systemu WordPress, używanego od lat do budowy zarówno prostych blogów jak i zaawansowanych stron internetowych. Rosnąca popularność WordPressa jak również grono użytkowników i firm developujących ten system spowodowało, że kwestią czasu było powstanie dedykowanego modułu sklepowego dla tej platformy. Powstał zatem Woocommerce, który aktualnie jest używany przez blisko 24% administratorów platform e-commerce na całym świecie (dane z maja 2021) i jest jedną z najpopularniejszych platform globalnie, pomimo faktu, że jest tak naprawdę modułem (wtyczką) a nie samodzielnym oprogramowaniem.

Przyjrzyjmy się zatem potencjalnym zaletom i wadom systemu, które mogą przekładać się na jego wybór.

Woocommerce na WordPress – Zalety i Wady

Zalety Woocommerca

  • Prostota – Woocommerce jest intuicyjny i prosty w użytkowaniu. Jego wersja podstawowa pobrana bezpośrednio z repozytorium i zainstalowana, posiada kilka kluczowych sekcji i funkcjonalności, których opanowanie  nie powinno sprawić problemu osobom, które choć trochę znają Worpdressa. Poza tym Woocommerce jest wtyczką co oznacza, że nie znajdziesz w nim zaawansowanych paneli, dziesiątek okien, których mnogość ustawień może Ciebie przytłoczyć. Woocommerce korzysta z interfejsu nadrzędnego WordPress, dzięki czemu masz prosty dostęp do każdej funkcjonalności bez zbędnych opcji, z których nie będziesz korzystał.
  • Wszechstronność  – w wersji podstawowej tj. bez żadnych dodatkowych rozszerzeń, Woocommerce jest w pełni wystarczalnym dodatkiem, z którym można prowadzić drobną sprzedaż z podstawowymi statystykami i bez większej wiedzy programistycznej. Z drugiej strony wtyczkę można wykorzystać jako podstawę do rozbudowanego sklepu internetowego, który przy wsparciu developera można rozbudować do poziomu platformy sprzedażowej, nie odstającej poziomem zarządzania i grafiki od konkurencyjnych samodzielnych platform sklepowych.
  • Skalowalność – Woocommerca można rozwijać dzięki gotowym rozwiązaniom darmowym i komercyjnym. W efekcie można sklep wyposażyć w funkcjonalności jakich nie posiada wersja podstawowa. Jest to o tyle wygodne, że inne rozwiązania z góry narzucają mnogość funkcjonalności, których nie potrzebujesz i które wprowadzają zamieszanie. Tutaj mamy szeroki wachlarz opcji, które instalujemy do potrzeb, aktywujemy i możliwości naszego sklepu się powiększają. Dodatkowo można skorzystać z prac programisty, który zaprogramuje autorskie rozszerzenie sklepu lub skorzystać z darmowych wtyczek, podnoszących funkcjonalność systemu. Wiele z nich ma też swoje wersje płatne, oferujące jeszcze więcej funkcjonalności. Możliwość skalowania  i rozwoju funkcjonalności do potrzeb jest niezmierną zaletą sklepów Woocommerce.
  • Integralność– Woocommerce można integrować z zewnętrznymi systemami, oprogramowaniem crm, programami księgowo-kadrowymi itp. Służą do tego odpowiednie rozszerzenia do Woocommerca, udostępniane przez dostawców oprogramowania. Oprócz tego, że jest to wtyczka do WordPressa to dzięki Wooocmmerce można tworzyć zaawansowane projekty hybrydowe, typu sklep/strona internetowa w jednym, o czym w dalszej części artykułu.
  • Szybkość – Woocommerce dobrze przygotowany i zintegrowany ze stroną jest letszy, ma mniej zbędnych opcji tudzież gąszczu paneli zarządzania, charakterystycznych dla wielu innych komercyjnych platform e-commerce. To wpływa na szybkość otwierania, sprawne działanie co nie pozostaje bez znaczenia jeśli chodzi o skuteczność w wyszukiwarkach internetowych.
  • Koszty – ponieważ Woocommerce jest dodatkiem darmowym, który w standardzie ma najpotrzebniejsze rozwiązania do startu sklepu, to nie musimy ponosić kosztów jak w przypadku pisania sklepu od podstaw, gdzie za funkcje posiadane przez Woocomemrca w standardzie trzeba by płacić programiście. Niektórzy jako wadę przedstawiają, że Woocommerce w profesjonalnej postaci wymaga instalacji wtyczek tudzież płatnych rozszerzeń. Nawet biorąc pod uwagę ten scenariusz to jest to nadal rozwiązanie o wiele tańsze niż pisanie sklepu pod klienta od podstaw, gdzie developer liczy sobie za każdą drobną funkcjonalność.

Wady Woocommerce

  • sklep woocommerce

    Wtyczka – Woocommerce jest wtyczką, nie samodzielną platformą co trudno z  drugiej strony zaliczyć do wad bo to również ma swoje zalety. Jakkolwiek wielu początkujących użytkowników, poszukujących rozwiązań sklepowych traktuje to jako wadę, wpływającą pozornie na ograniczenie funkcjonalności. I tutaj można się przyczepić, że darmo w Woocommere z racji tego, że to wtyczka doszukiwać się zaawansowanych paneli zarządzania, statystyk, ustawień bo Woocommerce korzysta z interfejsu wpisów i struktury WordPressa.

  • Udźwig – kolejna wada często wymieniana zwłaszcza u developerów, którzy nie posiadają większego doświadczenia w WordPress to fakt, że jest to system pod niewielką ilość produktów. Przy większej ilości zaczyna chodzić wolno i nie daje rady. Jest w tym ziarnko prawdy zwłaszcza jeśli sklep jest tworzony przez niedoświadczonego wykonawcę. Bowiem dzięki odpowiednim zabiegom w designie strony jak również optymalizacji bazy danych, udało nam się tworzyć bezproblemowo działające hurtownie nawet na kilkanaście tys. produktów. Więc tak naprawdę wszystko tutaj zależy od developera. Nie zmienia to faktu, że początkujący użytkownik skuteczniej stworzy duży sklep na niezależnych komercyjnych platformach aniżeli na Woocommerce, gdzie do takich sklepów jest potrzebna pewna wiedza programistyczna.
  • Nie w Pełni Darmowy – Woocommerce tak jak i WordPress jest platformą darmową, co prawda można stworzyć proste projekty sklepowe kierując się wyłącznie instrukcją i podstawową darmową wersją wtyczki. Jakkolwiek zrobienie profesjonalnie wyglądającego sklepu wymaga instalacji niekiedy płatnych rozszerzeń lub pracy programisty do programowania dedykowanych rozwiązań.
  • Granice – Woocommerce w rękach niedoświadczonego developera i zastosowania złych rozwiązań np. tanich szablonów i nieodpowiednich modułów (o tym będzie mowa w dziale NA CO UWAŻAĆ) może nawet z dobrze wyglądającego projektu zrobić sklep, który nie będzie się nadawał do użytku. Oczywiście takie scenariusze mają miejsce w innych projektach i platformach również ale w Woocommerce te granice przekroczyć o wiele łatwiej. Przy tworzeniu sklepów na skale komercyjnej konkurencji, potrzeba wiedzy jakich wtyczek używać czy w jaki sposób projektować grafikę. Dlatego Woocommerca uważa się za system, dobry dla programistów a mniej dla klientów, którzy chcą samodzielnie stworzyć coś profesjonalnego. Zresztą niejednokrotnie znaleźliśmy potwierdzenie tego faktu, obserwując niektóre amatorskie realizacje sklepów klientów, które trzeba było od początku pooprawiać.

 

Jakie projekty można zrealizować za pomocą WOOCOMMERCE?

Woocommerce w połączeniu z WordPress umożliwia tworzenie rozmaitych kombinacji treściowo e-commercowych, co uniemożliwiają samodzielne systemy E-commerce. I tak dzięki Woocommerce stworzysz:

  • Stronę wizytówkę z katalogiem produktów – jeśli posiadasz bazę produktów i usług, którą byś chciał zaprezentować, wówczas wykorzystując Woocommerca można stworzyć prostą ofertę produktową na stronę internetową i wygodnie zarządzać opisami produktów, galerią, dodawać edytować asortyment. Idealne rozwiązanie dla osób, które chcą postawić prostą stronę z lekko rozbudowaną ofertą.
  • Katalog produktów, Strony Woocommerce – jako katalogi produktów traktujemy strony internetowe z rozbudowaną bazą produktową, gdzie istotną funkcją jest zarządzanie kategoriami, ilością produktów i możliwością złożenia zapytania. Elementem odróżniającym katalog produktów od sklepu jest to, ze w stronach katalogowych nie ma funkcji dodawania do koszyka. Zamiast tego tworzymy możliwość zapytania o produkt lub grupę produktów. Katalogi produktów zwykle tworzymy dla producentów, dystrybutorów, którzy nie mają standardowych cen, a swoje produkty oferują do odbiorców hurtowych i partnerów biznesowych wykluczając sprzedaż detaliczną.
  • Sklepy www–  czyli to do czego Woocommerce w standardzie jest stworzony. Jeśli stworzymy katalog produktu na stronie i ustawimy standardowo możliwość dodawania produktu do koszyka i zamawiania przez stronę www, otrzymujemy typowy sklep internetowy. Idąc dalej od nas zależy czy będzie to klasycznie prezentujący się sklep z listą produktów już na stronie wejściowej czy jednak pójdziemy w kierunku bardziej łączonym o czym mowa dalej.
  • Strono-Sklepy   – jest to nasza wewnętrzna definicja, wg której możemy tworzyć projekty łączone zawierające elementy strony www, tj. podstrony np. główną, o firmie, galerie, kontakt, blog tudzież aktualności a między te podstrony integrować moduł e-commerce z produktami do kupienia. Dzięki temu można tworzyć doskonałe strony prezentacyjne połączone ze sklepem, stosując przy tym różne układy treści.  To jest ta wolność i swoboda w projektowaniu jakie daje nam wtyczka Woocoomerca a czego nie zaoferują standardowe platformy sklepowe.

 

Woocommerce a Pozycjonowanie (SEO)

Pada wiele pytań na forach i wśród klientów jak mają się sklepy Woocommerce do pozycjonowania i  skuteczności w wyszukiwarkach. Jest to pytanie, na które można odpowiedzieć na tyle na ile pozwala doświadczenie wykonawcy. Bowiem Woocommerce w rękach każdego developera będzie generował inny efekt SEO zależny od kilku czynników:

  • szybkości witryny – na to wpływa sposób projektowania sklepu. Sklepy robione na czystym szablonie i kodzie będą szybsze aniżeli te projektowane na gotowych, kupionych szablonach lub mechanizmach do samodzielnego robienia stron. Te zawierają w sobie masę funkcjonalności, które muszą się najpierw załadować co wpływa na ogólny czas otwierania witryny.
  • optymalizacji on site pod wyszukiwarki – tj. odpowiedniego skonstruowania treści, hierarchii nagłówków, meta opisów, tagów itp.
  • optymalizacji zewnętrznej – pozyskiwania linków itp.

Jakkolwiek WordPress jak i Woocommerce, będący częścią integralną systemu  ma pewne udogodnienia na start, które umożliwiają szybszą indeksację, łatwiejsze zarządzanie danymi w witrynie oraz przyspieszone publikowanie zmian na stronach. WordPress nie na darmo jest wykorzystywany przez pozycjonerów do budowania zaplecz i blogów. Przemawia za tym fakt, że Google po prostu lubi WordPressa, wartościowe wpisy są szybko indeksowane a zmiany na stronach opartych o WordPress a tym samym Woocommerce są szybko notowane oraz indeksowane przez wyszukiwarki. W efekcie można uznać, ze Woocommerce jest optymalną platformą wyjściową pod pozycjonowanie.

 

Kto Korzysta z Woocommerce

  • Osoby, szukające elastycznego rozwiązania, które zapewni  możliwość rozwoju i tworzenie nieszablonowych projektów
  • Klienci stawiający na możliwość samodzielnej administracji i prostej obsługi sklepu bez uzależniania się na dłuższy czas od programistów
  • Administratorzy, którzy planują pozycjonować swój sklep na Woocommerce w Google i szukają systemu, który da kontrolę nad elementami, wpływającymi na pozycjonowanie
  • Producenci i Dystrybutorzy, którzy chcą stworzyć katalog produktów b2b z modułem zapytania produktowego lub typowy sklep internetowy

Woocommerce jest wówczas idealnym rozwiązaniem,

Na Co Uważać przy Woocommerce

Woocommerce to bardzo dobry system sklepowy do WordPressa, dzięki któremu można tworzyć proste jak i rozbudowane sklepy internetowe, jakkolwiek jest kilka elementów, na które trzeba uważać przy podejmowaniu realizacji.

Zrób to Sam

Wielu użytkowników bez umiejętności kodowania podejmuje samodzielne próby tworzenia sklepów na Woocommerce, chociażby w oparciu o gotowe szablony. To często prowadzi do zablokowania się w pewnym momencie, ponieważ szablon może okazać się niekompatybilny z twoimi oczekiwaniami lub nie jesteś w stanie zmienić konkretnej funkcjonalności. Następnie musisz prosić o pomoc jakiegoś programistę. A programiści z kolei niechętnie podejmują poprawki po czyjejś pracy i jest problem:) Jeśli posiadasz budżet zleć projektowanie sklepu komuś, kto ma doświadczenie i portfolio w temacie.

Szablon a Projekt Graficzny Dedykowany

Często aby ciąć koszty projektowania stosuje się wyżej wspomniane gotowe lub kupowane szablony do sklepów. Te zwykle robione są pod wiele branż, tzw. masówkę. W efekcie po zainstalowaniu szablonu otrzymujesz mnogość zbędnych funkcjonalności, które obciążają kod źródłowy i które trzeba wyłączać. Z kolei dopłacając jednorazowo, możesz mieć lekki, autorski i oryginalny projekt graficzny, który nie będzie dociążony zbędnym dziegciem, którego nigdy nie użyjesz. Tutaj jakkolwiek kluczową rolę odgrywa doświadczenie wykonawcy.

Ilość Produktów

Woocommerce jest idealnym rozwiązaniem standardowo pod niewielkie sklepy od kilkudziesięciu do kilkuset produktów. W przypadku kiedy wymagane jest większy asortyment bądź sklep przewiduje produkty w tysiącach, wówczas bez dobrego programisty się nie obejdzie. Istotnym wówczas jest zakodowanie szablonu, sklepu oraz dobranie serwera w ten sposób aby całość chodziła sprawnie. Zastosowanie bowiem standardowych ustawień Woocommerca pod takie sklepy nie zda egzaminu.

Mechanizmy do Budowy

Tutaj są dwie szkoły zwolennicy budowania sklepów na aplikacjach do budowania stron www np. Elementor, Visual Composer. Druga grupa jak my to zwolennicy czystego kodowania bez użycia tego typu „zabawek”. Dlaczego?  Bo każda „zabawka” to kolejna wtyczka, która obciąża system, im mniej wtyczek, pluginów oprócz Woocommerca instalujemy tym lepiej dla naszego projektu, będzie działał sprawniej i szybciej oraz domagał się mniej aktualizacji.

Błędy projektowe

Oprócz typowych, gdzie ewidentnie konkretny element nie wyświetla się prawidłowo mamy też błędy funkcjonalne. Te aby wyeliminować należy z góry znać założenia. Dotyczy to np. sekcji wspólnych na stronach. Przykładowo masz sekcję „Dlaczego My” na każdej z kilkuset podstron. Twoim oczekiwaniem jest to, aby dokonując zmian jednorazowo w treści tej sekcji, zmiana automatycznie dokonała się na wszystkich kilkuset podstronach.  Od programisty dowiadujesz się, że niestety zrobione jest tak iż trzeba na każdej z kilkuset stron poprawiać to oddzielnie. Jest to mechaniczny błąd funkcjonalny, który wynika często z niedomówień. Z drugiej strony musisz mieć świadomość, że wiele elementów można zrobić na różne sposoby i programista powinien to przewidzieć oraz skonsultować z Tobą najlepsze rozwiązanie.

 

Woocommerce Dobry System czy Przeciętniak?

Nie chcemy oceniać Woocommerca wyłącznie z perspektywy firmy, która jego wdrażaniem się profesjonalnie zajmuje. Biorąc pod uwagę jego plusy i minusy oraz fakt postawienia kilkudziesięciu projektów na tym systemie, możemy stwierdzić iż jest to moduł, na którym wbrew opinii i pozorom można zbudować bardzo zaawansowane projekty. Procent udziału tej platformy na rynku globalnym mówi sam za siebie o powszechności użytkowania do rozmaitych projektów. Jakkolwiek odradzalibyśmy Woocommerce osobie, która planuje na nim wykonać samodzielnie sklep profesjonalnie bez umiejętności kodowania. Standardowy moduł Woocommerce umożliwia stworzenie minimalistycznych projektów, każde dalsze ingerowanie w rozwój tej platformy wymusza znajomość jej plusów, minusów, ograniczeń, obejść technicznych i umiejętności przeprogramowania elementów do swoich potrzeb. Dlatego największe projekty oparte o Woocommerca zawsze powstają przy udziale programistów.

 

Na co dzień zarządzający w agencji interaktywnej od projektów i gaszenia pożarów. W dodatku certyfikowany trener biznesu oraz coach koaktywny, któremu zdarza się "przekołczować" kogoś od czasu do czasu, tudzież przeszkolić z tego i owego:) Po godzinach głowa rodziny, pasjonat fitness, kolarstwa, mtb i aktywnych wypadów z rodziną.
Vlog