Czas czytania: 2 minuty
Spis treści
Podstawowy błąd usługobiorców
Wiele osób często poszukując wykonawcy serwisu internetowego myli pojęcia pomiędzy stroną www a portalem internetowym. Często do wyszukiwania usługodawcy dla jednego, wpisuje wyszukania związane z drugim.
Są natomiast zasadnicze różnice pomiędzy portalem internetowym a stroną www, pomimo iż wiele aspektów zarówno w jednym jak i drugim projekcie może być wspólnych.
Portal internetowy
Konstrukcyjnie składa się z mechanizmów podobnych do strony www, jakkolwiek portale internetowe to zwykle rozbudowane serwisy internetowe, które można podzielić na dwa typy:
1. Portale merytoryczne
Celem takich portali jest prezentowanie wartościowych treści, zagadnień, poradników z branży aniżeli reklamowanie usług firmy w pierwszej kolejności. To samo tyczy się to celów marketingowych. Portale zwykle dostarczają treści, dzięki którym budują grono czytelników. To w efekcie przyciąga reklamodawców, którzy zamawiają reklamy płatne na portalu, z których portal zarabia
2. Portale zadaniowe
To projekty portali, które służą do określonych celów i spełniania zadań, mających angażować zarówno administrację portalu jak i użytkowników. Są to portale oparte o interakcję użytkowników z administratorami.
Do takich portali np. możemy zaliczyć
- portale aukcyjne
- portale zleceniowe,
- b2b komunikacyjne
Strony Internetowe
Służą w większości przypadków do prezentacji oferty firmy. Są te strony hobbystyczne do prezentowania portfolio tudzież blogi, które dostarczają treści, jakkolwiek nie na taką ilość i skalę aby można było je uznać pełnoprawnymi portalami internetowymi.
Mówiąc o pewnych funkcjonalnościach wspólnym między stroną internetową a portalem, mówimy np. o blogach, aktualnościach, które są elementem typowo portalowym a często są integrowane jako dodatek do stron www.
Z kolei idąc na odwrót portale internetowe mają elementy stron www prezentujących usługi firm w postaci np. sekcji z wizytówkami firm z branży, opisującymi ich działalność. Jakkolwiek należy tutaj brać pod uwagę priorytet treściowy, gdzie na portalach będzie to treść, prezentowanie usług natomiast jako dodatek a w stronach www zwykle jest to na odwrót. W efekcie bywają projekty, które np. ze stron www przeradzają się w swoiste portale, ponieważ zawartość merytoryczna i poradnikowa strony zaczyna przerastać i przesłaniać jej część ofertową. Dlatego często granice między portalem internetowym a stroną internetową się zacierają, natomiast elementem rozróżniającym pozostają wyżej wspomniane cele nadrzędne jakie mają spełniać.