Agencja Interaktywna – Czym się Zajmuje

Wielokrotnie wśród klientów oraz interesantów, którzy przywykli do agencji reklamowych pada pytanie: “czym się zajmuje agencja interaktywna” .  Spróbujemy znaleźć w miarę prostą i klarowną odpowiedź dla uproszczenia porównując agencję interaktywną do innych podobnych modeli biznesowych na rynku w branży IT oraz reklamowej.

Biorąc pod uwagę definicję „ agencja interaktywna” wg Wikipedii, to zespół specjalistów, których celem jest realizacja kampanii i kompleksowych działań związanych z kreowaniem wizerunku firmy w Internecie wg. wytycznych i oczekiwań biznesowych klienta.

Agencja Interaktywna a Agencja Reklamowa

Agencja Interaktywna często jest mylona z Agencją Reklamową pomimo iż ostatnimi czasy zarówno pojęcia jak również kompetencje tych dwóch rodzajów agencji się mieszają.

Agencja Reklamowa kieruje się podobnymi kompetencjami tj. kreowaniem wizerunku firmy i realizacją działań wspomagających wizerunek. Jakkolwiek z obserwacji rynku i działań agencje reklamowe opierają się bardziej na jednostkowych, krótkoterminowych działaniach opartych o zlecenia jak wykonanie projektów drukowanych, ulotek czy wizytówek na podstawie konkretnych wytycznych klienta. Odbywa się to bez gruntowniejszego wdrażania w cele, strategie czy długoterminowe planowanie działań marketingowych dla klienta a tym bardziej raportowania efektywności biznesowej swoich działań.

Na przełomie lat 90tych 2000cznych to właśnie Agencje Reklamowe miały prym w dostarczaniu działań reklamowych ponieważ sfera digital oraz internetowa nie była na tyle rozwinięta aby oferować działania na tym polu. Odkąd Internet tak naprawdę zaczynał galopować na łączach telefonicznych i pierwszych modemach z prędkością ślimaka (porównując do dzisiejszych przepustowości), to reklamy drukowane, ulotki, banery były praktycznie główną i jedyną miarodajną opcją reklamy dla lokalnych biznesów.

Wraz z rozwojem internetu po 2000 z agencji reklamowych oferujących reklamy drukowane zaczęła wyodrębniać się branża digital, skupiająca działania w coraz większym stopniu w medium internetowym. Efektem było powstanie organizmu o nazwie AGENCJA INTERAKTYWNA.

Agencje interaktywne jak nasza skupiają większość swoich działań w sferze internetowej, czyli to co tradycyjna agencja reklamowa robi offline tj. reklamy zewnętrzne, drukowane itp. agencje interaktywne tworzą w Internecie.

Oczywiście w ramach krzyżowania się kompetencji w agencjach interaktywnych działania związane z dostarczaniem reklamy zewnętrznej też często znajdują swoje miejsce w ofercie ale są raczej jako dodatek, nie stanowiący trzonu oferty jaką jest digital. W Agencjach reklamowych zwykle ta zależność działa na tej samej zasadzie tylko na odwrót, tj. więcej reklamy zewnętrznej, mniej Internetu.

Ponieważ Internet to obszerniejsze medium o większym zasięgu aniżeli zewnętrzna reklama lokalna, zwykle dobra agencja interaktywna musi podchodzić do działań bardziej kompleksowo. Tj strategicznie i oferować kompleks działań dla klienta w internecie, które w połączeniu poprzez różne kanały przyniosą zamierzony efekt w postaci spełnienia celów klienta. Czyli coś bardziej złożonego aniżeli oczekiwanie na klienta, który wstąpi w progi agencji reklamowej celem zamówienia szyldu, banera i zapłaci za zlecenie ich wykonania, wyjdzie i może kiedyś przyjdzie po kolejny projekt jak mu baner wypłowieje.

Solidna agencja interaktywna (nie wspominamy tych, które poza nazwą niewiele mają z nią wspólnego) zwykle prowadzi projekty, wymagające pracy ciągłej w dłuższej perspektywie.agencja interaktywna

Typowe zadania jakie mogą pojawić się w agencji interaktywnej to:

  • projektowanie stron www
  • administracja stron internetowych
  • wdrożenie działań promocyjnych w internecie dla stworzonej strony www (np., pozycjonowanie)
  • zaprojektowanie dodatkowych materiałów np. video na potrzeby promocji firmy w kanałach typu Youtube
  • rozwój strony www, programowanie aplikacji itd.

Jak można wywnioskować w profesjonalnych agencjach interaktywnych zderza się często wiele kompetencji, które są dostarczane klientom w trybie ciągłym czy pewnych odstępach czasu w zależności od specyfiki projektów.

Tym samym odpowiadamy na pytanie:

CZYM ZAJMUJE SIĘ AGENCJA INTERAKTYWNA

Otóż wiele agencji interaktywnych posługuje się w swoich ofertach dosyć wybujałymi hasłami oraz pojęciami często niezrozumiałymi dla przeciętnego klienta. Często nazwy te są w naszej opinii zbyt „nadmuchane” i mają intrygować czy przynosić podpisywanie projektów z firmami, z wyższej półki tj dużymi przedsiębiorstwami czy korporacjami które lubią tego typu pojęcia i mogą odbierać jako przejaw profesjonalizmu agencji.

I tak znajdziemy często w firmach pojęcia typu:

  • agencja 360%
  • inbound marketing
  • digital intelligence
  • software house

i wiele innych intrygujących haseł, zaciągniętych z rynku zachodniego.

Takie nazywanie usług staje się coraz powszechniejsze i obserwując rosnącą ilość zapytań na tak nazywane usługi, częściowo nazewnictwo usług z anglojęzcznych pierwowzorów nie ominęło i naszej firmy.

Jakkolwiek na końcu drogi do anglojęzyczenia usług jesteśmy zawsze zwolennikami nazywania ich w sposób prosty, zrozumiały dla klienta i nie wymagający żmudnych wyjaśnień.

I tak powyższe kompetencje można zinterpretować jako:

  • kompleksowe rozwiązania od projektu po reklamę, administrację, wsparcie techniczne
  • marketing pasywny, który generuje zapytania o usługi bez konieczności np. wydzwaniania do klientów czy telemarketingu
  • projektowanie rozwiązań interaktywnych, czy produkcja sprzętu, który automatyzuje procesy w firmie podnosząc skuteczność
  • dział projektowania aplikacji internetowych

Powyższe to jedne z wielu kompetencji jakie można napotkać w typowej agencji interaktywnej. Rodzaj oferty i zakres usług zależy praktycznie od kompetencji zespołu. Są agencje interaktywne które wykonują tylko jedną specjalizację np. projektowanie stron www z czego wyodrębnia się kolejna nazwa Web Design Agency. Tę stosują co po niektóre firmy aby podkreślić swoją główną kompetencję w tej dziedzinie.

Nasza agencja interaktywna dla odmiany posługuje się prostą formułą ofertową od projektu po wdrożenie i administrację. Zakres usług a zarazem wdrożenia jakie może wykonać nasza agencja interaktywna to:

  • projektowanie stron, sklepów, portali
  • projektowanie graficzne, multimedia
  • e-marketing – SEO/SEM
  • administracja stron www
  • hosting
  • programowanie aplikacji mobilnych
  • audyt stron www i optymalizacja

Jak można zauważyć kilka kompetencji, które umożliwiają skuteczne realizowanie projektów kompleksowo i ewentualnie efektownie outsourcować kompetencje spoza oferty na zewnątrz.

Na przykładzie usług naszej agencji interaktywnej można zauważyć sferę SEO/SEM.

Sam ten punkt ofertowy jest obszernym działem, z którego wyłonił się na rynku kolejny twór tj. Agencja SEO/SEM.

Ponieważ agencji tego typu poświęcimy oddzielny wpis, podamy tylko przykładowe różnice na podstawie kompetencji, czym różni się agencja interaktywna od agencji SEO/SEM

Agencja Interaktywna a Agencja SEO/SEM.

Agencja interaktywna tak jak wspomnieliśmy powyżej to zwykle forma działalności skupiająca rozmaite kompetencje w sferze internetowej i dążąca do kompleksowej obsługi klienta, która zapewni mu widoczność wizerunku w sieci. Ze względu na szeroko rozbudowaną ofertę, agencje interaktywne zwykle skupiają się na obsłudze większych klientów, wymagających kompetencji z kilku dziedzin w tym SEO. Dlatego są to zwykle działania długofalowe prowadzone dla umiarkowanej liczby stałych klientów.

Agencje SEO/SEM – to agencje skupiające swoje kompetencje przeważnie wyłącznie wokół marketingu www i promocji strony w Internecie – głównie w wyszukiwarkach internetowych. Oferty agencji SEO/SEM są zwykle dogłębniejszym i bardziej szczegółowym rozwinięciem tego działu ofertowego agencji interaktywnej.

Czego zatem można się spodziewać po agencji SEO/SEM?

np.

  • dokładnej analizy skuteczności strony internetowej
  • analizy rynku konkurencji
  • audytu strony internetowej – tj szczegółowej listy elementów do poprawy skuteczności
  • pozycjonowania, reklamy w wyszukiwarkach
  • raportów skuteczności.

Powyższe to tylko przykłady działań takich agencji.

Natomiast z rynku można zaobserwować iż Agencje SEO/SEM działają bardziej masowo w ramach tej jednej ograniczonej oferty aniżeli agencje interaktywne. Rynek SEO nie jest w 100% stabilny i przewidywalny stąd działania zakrawają o systematyczne pozyskiwanie nowych zleceń.

Dlatego w odróżnieniu od agencji interaktywnych gdzie liczba kontrahentów jest ograniczona na daną usługę, co większe agencje SEO SEM cały czas zabiegają o nowe zlecenia. Działania SEO/SEM nie wymagają zwykle pracy ciągłej nad projektem a opierają się na wprowadzaniu pewnych doraźnych działań, uruchamianiu kampanii oraz obserwacji efektów.

Kolejną różnicą między agencją SEO/SEM a Interaktywną są kompetencje webmasterskie. Rzadko można spotkać agencje, która oprócz prozycjonerów, audytorów posiada zespół techniczny do administracji stroną internetową czy wprowadzania na tej stronie istotnych zmian.

Dlatego wiele agencji SEO/SEM w ramach umowy tworzy audyty skuteczności, listę zmian do wdrożenia na stronę, które ceduje na klienta ze względu na brak zespołu technicznego.

W agencji interaktywnej zwykle tego problemu nie ma. Tj. kampania może być obsłużona także pod względem technicznym gdzie zespół webmasterów wdraża niezbędne modyfikacje na stronach, przygotowane przez audytora.

Stanowi to znaczące ułatwienie dla klienta, który nie musi szukać osobnej firmy do wdrażania zmian na stronie, zwłaszcza kiedy sam nie posiada informatyka w zespole.

Także główna różnica leży w kompetencjach technicznych oraz targecie jak i sposobie podejścia do realizacji usług.

Podsumowując

Nie ma jednej wspólnej definicji agencji interaktywnej, która by klarowała obecnie występująca sytuację na rynku internetowym, bowiem wiele agencji reklamowych „podszywa” się pod agencje interaktywne i na odwrót. Powstają software house’y czy agencje webmasterskie, które w swoich nazwach umieszczają słowa klucze agencji interaktywnych.

Dlatego definicja mówiąca iż agencja interaktywna to firma, której celem jest kreowanie wizerunku firmy klienta w Internecie jest najbardziej trafna i najbardziej zbliżona do tego czym agencja interaktywna powinna się zajmować.[ratemypost-result]
[ratemypost]

Nasz wynik
wycena

Czym jesteś zainteresowany? X

(możesz wybrać więcej niż jedną opcję)

Wybierz