Budowa i Zakładanie Strony Www

otwarta książka
ręka robota

Czas czytania: 7 minuty

Spis treści

  1. Budowa strony www – co to jest?
  2. Zbudowanie strony internetowej
  3. Adres www dla strony internetowej
  4. Własna strona www – kiedy warto posiadać
  5. Optymalizacja SEO
  6. Metody Wykonywania Stron Internetowych
  7. Podsumowując

Budowa strony www – co to jest?

Budowanie strony www jest zbiorem procedur, zmierzających do powstania strony internetowej online, zawierającej kluczowe informacje na temat Twojej firmy, oferty, umieszczone w konkretnym miejscu w sieci (na serwerze i pod konkretnym adresem url) . Zakładanie strony www możesz przeprowadzić na wiele sposobów mniej lub bardziej efektownie w zależności od technologii jaką podejmie wykonawca. Dzięki temu możesz oferować swoje produkty i usługi online.

Jakkolwiek zbudowanie czy inaczej mówiąc zakładanie strony internetowej wiąże się z kilkoma zwykle stałymi procedurami.

Korzyści posiadania własnej strony www:

Jedną z korzyści posiadania własnej strony www jest dodanie profesjonalizmu i wiarygodności Twojej firmie. Własna strona www umożliwia spójne i atrakcyjne prezentowanie produktów lub usług klientom. Dodatkowo, Twoja strona www jest dostępna przez całą dobę, 7 dni w tygodniu, co zwiększa wygodę i dostępność dla klientów. Mogą dowiedzieć się więcej o Twojej firmie, przeglądać ofertę i składać zamówienia o dowolnej porze. Dzięki stronie www masz również możliwość dotarcia do szerszego audytorium, przyciągając klientów z różnych regionów. Strona www umożliwia również bezpośrednią komunikację z klientami za pomocą formularzy kontaktowych, czatów na żywo, adresów e-mail itp., co ułatwia nawiązywanie i utrzymanie relacji. Ponadto, strona www pozwala skutecznie promować firmę i ofertę, wykorzystując narzędzia marketingowe, takie jak treści blogowe, kampanie e-mailowe, media społecznościowe itp., co przyczynia się do zwiększenia świadomości marki.

Tworzenie spójnej struktury i treści na stronie

Kiedy już zrozumiesz potrzeby klientów, poznasz konkurencję, określisz cele i wyznaczysz grupę docelową, następnym krokiem jest zaplanowanie struktury i treści Twojej strony internetowej. Zalecamy, abyś stworzył intuicyjną nawigację, która ułatwi użytkownikom poruszanie się po stronie i szybkie znalezienie potrzebnych informacji. Główne sekcje powinny być łatwo dostępne na głównej stronie, a pozostałe podstrony powinny mieć spójny układ.

  • Skup się na tworzeniu treści, które są wartościowe, łatwe do zrozumienia i dobrze sformatowane. Dobrze zrozumiane treści pomogą przyciągnąć uwagę użytkowników i zbudować wiarygodność Twojej marki. Pamiętaj, że jakość treści przekłada się na większe zaangażowanie i lojalność klientów.
  • Dostosuj treści na stronie do potrzeb Twojej grupy docelowej. Analizuj wcześniej zebrane informacje na temat ich potrzeb i celów. Podkreśl, w jaki sposób Twoje produkty lub usługi mogą rozwiązać ich konkretne problemy.
  • Unikaj przeładowania treścią, które może przytłoczyć użytkowników. Skup się na zachowaniu równowagi między ilością treści a czytelnością. Dodaj białe przestrzenie i grafiki, aby strona była bardziej przejrzysta i atrakcyjna wizualnie

Pamiętaj, że tworzenie spójnej struktury i treści na stronie to ciągły proces rozwoju i dostosowywania się do potrzeb Twojej grupy docelowej. Spójność w układzie i wartościowe treści pomogą przyciągnąć uwagę użytkowników i osiągnąć sukces w realizacji Twoich celów biznesowych.

strony internetowe - budowa, zakładanie

Projektowanie stron internetowych

  • Technologia – W dobie dzisiejszych technologii system zarządzania treścią jest raczej standardem, umożliwiającym łatwe i intuicyjne zarządzanie stroną internetową. Jakkolwiek są wykonawcy, którzy nadal wykonują projekty w technologii html bez CMS, co ma uzasadnienie budżetowe i jest stosowane przy wdrożeniach, niewymagających częstej aktualizacji. Minusem jakkolwiek jest uzależnienie od wykonawcy, ponieważ wprowadzenie zmian na stronie jeśli taka konieczność jednak zajdzie, wiąże się z korzystaniem z pomocy wykonawcy. Technologia umożliwia osobie bez doświadczenia w kodowaniu stron zarządzaniu jej treściami zaraz po założeniu oraz uruchomieniu przez wykonawcę strony.
  • Design – Jeśli chodzi o wygląd i design, tutaj też należy zadbać o wygląd strony, z naszego doświadczenia, warto zakładać stronę u wykonawcy który ma grafika w zespole i unikać gotowych motywów, szablonów, które często mają powtarzalny wygląd i bywają nieaktualizowane pod względem bezpieczeństwa. Warto projektować stronę, jej wygląd i elementy z uwzględnieniem klienta docelowego, do którego kierujemy ofertę. Tworzenie strony internetowej nie polega bowiem na robieniu strony, która ma nam się wyłącznie podobać ale, przede wszystkim aby jej wygląd przemawiał do odwiedzającego i był dostosowany do branży.
  • Cel – Nadszedł czas, aby określić podstawową koncepcję Twojej strony www. Zastanów się, jaki cel ma ona realizować, w jaki sposób użytkownicy będą z niej korzystać oraz jakie elementy powinna zawierać. Warto również przeprowadzić analizę stron konkurencji – przyjrzyj się innym witrynom i zastanów się, co można zrobić lepiej. Na tej podstawie zdecyduj, jaki typ serwisu najlepiej odpowiada charakterowi Twojej działalności oraz dostępnych zasobów na budowanie strony www.
  • Grupa docelowa – Aby zdefiniować grupę docelową twojej strony www, wyobraź sobie idealnego klienta. W marketingu proces ten nazywa się tworzeniem persony. Persona stanowi reprezentację Twojej grupy docelowej, pomagając lepiej zrozumieć potrzeby, oczekiwania i zachowania Twoich odbiorców. Oczywiście taki idealny klient rzadko występuje w rzeczywistości, ale stworzenie persony pomoże określić kierunek, w którym będziesz zmierzać. Z czasem persona będzie modyfikowana, a dzięki obecności Twojego biznesu w Internecie, klientami staną się także osoby, które wcześniej z różnych powodów nie mogły u Ciebie dokonywać zakupów – na przykład ze względu na odległość siedziby czy brak świadomości o Twojej ofercie.
  • Oferta – Wiele osób nie zdaje sobie sprawy, jak złożony jest proces budowania strony www i co tak naprawdę wpływa na jej cenę. Koszt zaprojektowania nowoczesnej wizytówki znacząco różni się od tworzenia dużego serwisu, a na cenę wpływa wiele czynników. Najważniejszym z nich jest zakres badań, które trzeba przeprowadzić przed rozpoczęciem projektowania. Podczas tych badań zbierane są informacje o działalności firmy lub osoby oraz szczegółowe dane o grupie docelowej – odbiorcach, do których kierowany będzie przekaz strony. Koszt takich analiz zależy od ich szczegółowości i stopnia zaawansowania.
  • Monitorowanie – Aby zrozumieć, w jaki sposób użytkownicy korzystają z Twojej strony, regularne monitorowanie wyników jest niezbędne. Narzędzia takie jak Google Analytics czy Google Search Console dostarczają cennych danych, które pomagają analizować ruch na stronie i optymalizować jej działanie.

Adres www dla strony internetowej

Zakładanie strony internetowej wymaga też odpowiedniego „gruntu” pod nią, który będzie stabilny jak również „imienia” którym Twoja strona będzie nazywana. Tym gruntem przy projektowaniu strony www i imieniem jest odpowiednio domena i serwer (tudzież inaczej zwany hosting)

  • domena – bez niej jakakolwiek dalsza budowa strony internetowej nie ma uzasadnienia. Każda strona, pełniąca funkcje marketingowe powinna dysponować własnym adresem internetowym, z którym można ją zidentyfikować. Oczywiście są wyjątki, gdzie projekt nie posiada własnego adresu www, a wynajmowany u darmowych dostawców. Jakkolwiek rozwiązanie takie jest uzasadnione wyłącznie, jeśli strona nie ma charakteru komercyjnego i jest np stroną hobbystyczną. Bowiem nie chciałbyś zapewne aby klienci widzieli rozmaite reklamy na stronie firmowej, charakterystyczne dla darmowych hostingów. Stąd domenę rejestruje się u wybranego dostawcy po czym przypisuje do hostingu o którym mowa w kolejnym punkcie
  • serwer – możesz hosting wykupić u tego samego dostawcy gdzie domena, bądź innego, jest to praktycznie kluczowy element odpowiednio działającej strony. Na nim wgrywamy pliki strony, tworzymy ustawienia kont pocztowych, miejsca na dysku. Odpowiednio ustawiony i dobrej jakości hosting zapewni płynne otwieranie strony internetowej i bezawaryjność. Słaby serwer spowoduje, że potencjalny klient wyjdzie zniechęcony ze strony zanim ta zdąży się otworzyć. Domenę integruje się z serwerem za pośrednictwem adresów DNS, dzięki czemu strona połączona z serwerem i domeną wyświetla się.

Czy warto posiadać własną stronę internetową – kiedy jest potrzebna a kiedy zbędna – Publikacja Video

Własna strona internetowa z perspektywą rozwoju i optymalizacją SEO

Rozpatrujemy ją jako jeden z istotniejszych, końcowych etapów budowania strony www. Jest nim optymalizacja dla wyszukiwarek internetowych pod kątem SEO. Celem tego etapu jest doprowadzenie strony www do takiego stanu aby była „lubiana” przez wyszukiwarkę oraz dobrze się w niej pozycjonowała. Optymalizacji dokonujemy m.in. poprzez wprowadzenie na stronie odpowiednich słów kluczowych, otagowanie zdjęć, stworzenie odpowiednich meta-opisów, dbanie o rozwój merytoryczny treści strony internetowej w późniejszym etapie. Po zoptymalizowaniu strony, stosujemy tzw. „link baiting” w celu pozyskania wartościowych linków do niej co pozytywnie wpływa na rankingi strony internetowej w wyszukiwarkach.

Jak strona www może pomóc w przyciąganiu klientów?

Strona internetowa przyciąga klientów na różne sposoby. Dzięki optymalizacji SEO, zwiększa swoją widoczność w wynikach wyszukiwania, przyciągając większą liczbę użytkowników. Publikowanie wartościowych treści, takich jak porady, instrukcje, artykuły branżowe i opinie klientów, buduje zaufanie i wyróżnia stronę www jako eksperta w danej dziedzinie. Dostosowywanie treści do potrzeb różnych grup klientów poprzez personalizację i segmentację zwiększa szanse na przyciągnięcie nowych klientów. Integracja z narzędziami marketingowymi, takimi jak systemy mailingowe i analiza ruchu na stronie www, umożliwia skuteczne śledzenie wyników i podejmowanie działań mających na celu przyciągnięcie większej liczby klientów.

Metody Wykonywania Stron Internetowych

Wybór odpowiedniej metody wykonania strony www zależy od budżetu, wymagań technicznych oraz czasu, jaki możemy poświęcić na realizację projektu. W tym poradniku omówimy trzy główne podejścia do projektowania stron: No Code, CMS oraz High Code.

1. No Code – Szybko, Łatwo i Tanio

No Code to rozwiązanie idealne dla osób, które chcą stworzyć stronę ale nie mają doświadczenia w programowaniu, i chcą skorzystać z narzędzi ułatwiających tworzenie.

Czym jest No Code?

To podejście wykorzystujące generatory www i edytor wizualny zaopatrzony w proste narzędzia drag-and-drop, które pozwalają tworzyć strony bez znajomości kodu. Dzięki temu po przejściu prostego szkolenia możesz założyć konto na wybranym serwisie i dosłownie z klocków zbudować swoją stronę.

Zalety No Code:

  • Łatwość użycia: Intuicyjne interfejsy pozwalają na tworzenie stron w kilka godzin.
  • Koszty: Brak potrzeby zatrudniania programisty, niski koszt miesięczny za hosting i narzędzia.
  • Szybkość: Gotową stronę można uruchomić w kilka dni.
  • Elastyczność: Bogata oferta gotowych szablonów.

Wady No Code:

  • Ograniczona personalizacja: Brak możliwości zaawansowanego dostosowania kodu.
  • Wydajność: W przypadku bardziej złożonych projektów strona może działać wolniej.
  • Zależność od platformy: Jeśli platforma zmieni zasady, strona może wymagać modyfikacji.

2. CMS – Złoty Środek

Systemy Zarządzania Treścią (CMS) są świetnym wyborem dla osób i firm na stworzenie własnej strony które potrzebują większej kontroli nad swoją stroną, ale nie chcą pisać każdej linijki kodu od podstaw.

Czym jest CMS?

CMS to platforma umożliwiająca zarządzanie treścią i funkcjami strony w bardziej elastyczny sposób. Najpopularniejsze systemy to:

  • WordPress (najczęściej używany na świecie)
  • Joomla
  • Drupal

Zalety CMS:

  • Rozbudowane możliwości: Możliwość dodawania wtyczek i rozszerzeń (np. e-commerce, SEO) do strony www
  • Personalizacja: Dostęp do kodu HTML i CSS w razie potrzeby.
  • Mobilność: Proste dostosowanie pod urządzenia mobilne: telefon, tablet itp.
  • Społeczność i wsparcie: Setki tysięcy użytkowników i bogata baza dokumentacji.
  • Koszty: Relatywnie rozsądne, wiele wtyczek i motywów jest darmowych lub tanich.
  • Otwarte oprogramowanie: dzięki czemu istnieje duża grupa wsparcia

Wady CMS:

  • Krzywa nauki: Wymaga podstawowej wiedzy technicznej, zwłaszcza przy zaawansowanych funkcjach.
  • Bezpieczeństwo: Strony na CMS są częstym celem ataków, dlatego ważne jest regularne aktualizowanie systemu i wtyczek.
  • Wydajność: Bez odpowiedniej optymalizacji strona na systemie CMS może działać nieco wolniej.

3. High Code – Maksymalna Kontrola i Personalizacja

High Code to rozwiązanie przeznaczone dla firm, które potrzebują unikalnych, skomplikowanych i zaawansowanych technicznie serwisów internetowych
Czym jest High Code?

To podejście wymaga od podstaw programowania strony przy użyciu m.in języków takich jak:

  • HTML/CSS/JavaScript – dla frontendu.
  • Python, PHP, Ruby, Java – dla backendu.
  • Frameworki jak React, Angular, czy Django.

Zalety High Code:

  • Pełna personalizacja: Możliwość stworzenia unikalnych funkcji dostosowanych do potrzeb klienta.
  • Wydajność i skalowalność: Strony zoptymalizowane pod konkretne wymagania biznesowe.
  • Bezpieczeństwo: Większa kontrola nad zabezpieczeniami.
  • Integracje: Możliwość tworzenia zaawansowanych integracji z systemami zewnętrznymi.

Wady High Code:

  • Koszty: Tworzenie stron wymaga zatrudnienia programistów, co znacząco podnosi koszty.
  • Czas: Proces tworzenia strony od podstaw jest czasochłonny.
  • Zarządzanie: Wymaga stałego wsparcia technicznego.

Co Wybrać?

No Code wybierz, jeśli:

  • Masz ograniczony budżet.
  • Potrzebujesz prostej strony szybko.

Strony CMS wybierz, jeśli:

  • Potrzebujesz większej kontroli i elastyczności.
  • Masz średni budżet i trochę czasu na naukę.

High Code wybierz, jeśli:

  • Strona wymaga zaawansowanych funkcji.
  • Budżet i czas nie są problemem.
  • Potrzebujesz pełnej kontroli i możliwości rozwoju.
  • Masz indywidualny projekt do wykonania
  • Projekt graficzny wykracza poza szablonowe standardy

Każda z metod budowania stron ma swoje miejsce w zależności od potrzeb i możliwości. No Code to świetny start dla początkujących, CMS jest złotym środkiem dla bardziej wymagających użytkowników, a High Code zapewnia pełną personalizację dla profesjonalnych projektów. Ważne jest, aby przed rozpoczęciem dokładnie określić swoje potrzeby i zasoby, by wybrać najlepsze rozwiązanie dla siebie.

Podsumowując

W robieniu stron www przestrzega się zwykle konkretnych procedur postępowania, wymienionych powyżej aby projekt był funkcjonalny oraz interaktywny. Natomiast sposób oraz efektywność ich egzekwowania rzutuje tak naprawdę na jakość założonej strony internetowej, która przełoży się na zyski bądź nie.

Rzetelny projekt www angażuje wiele kompetencji, są to:

  • projektowanie graficzne (można z niego zrezygnować, jakkolwiek strony wykonane bez koncepcji i projektu zwykle prezentują się gorzej)
  • programowanie
  • optymalizacja SEO
  • zarządzanie hostingiem (ustawienia, wgranie, administracja)

To od klienta zależy czy poszukuje kompleksowej obsługi u jednej firmy, która świadczy powyższe kompetencje, czy zamierza poszczególne etapy zlecać różnym wykonawcom osobno a być może dzięki możliwościom NO CODE wykonać stronę samodzielnie.

Na co dzień zarządzający w agencji interaktywnej od projektów i gaszenia pożarów. W dodatku certyfikowany trener biznesu oraz coach koaktywny, któremu zdarza się "przekołczować" kogoś od czasu do czasu, tudzież przeszkolić z tego i owego:) Po godzinach głowa rodziny, pasjonat fitness, kolarstwa, mtb i aktywnych wypadów z rodziną.
Vlog