WooCommerce – czyli sposób na sukces w branży e-commerce

Zanim przejdziesz do lektury, zobacz jak działamy
Przejdź na stronę

Czas czytania: 5 minuty

Spis treści

  1. Co to jest WooCommerce?
  2. Co musisz wiedzieć przy budowie sklepu WooCommerce? Czego nie powiedzą Ci firmy i na co zwrócić szczególną uwagę?
  3. Co jest niezbędne do utworzenia sklepu WooCommerce?
  4. Czym kierować się przy wyborze wykonawcy?

Co to jest WooCommerce?WooCommerce - czyli sposób na sukces w branży e-commerce

WooCommerce jest dedykowaną wtyczką do WordPressa, która daje możliwość uruchomienia sklepu online. Zapewnia bardzo zaawansowane rozwiązania dla branży e-commerce. Jest wykorzystywany do tworzenia profesjonalnych sklepów internetowych. WooCommerce jest uważany za najlepszy system e-commerce dla WordPressa i według oficjalnych informacji jest z czołowych skryptów sklepowych, z którego korzysta 28% sklepów całego rynku e-commerce w skali globalnej. Prowadzenie sklepu internetowego przy pomocy tego rozwiązania pozwala w szybki sposób zacząć sprzedaż online lub rozbudować prosperujący już biznes. Dzięki integracji WordPressa z WooCommere można w łatwy sposób zarządzać sklepem internetowym nawet bez doświadczenia w branży IT, nie znaczy to jednak, że nie ma on swoich fanów wśród profesjonalistów. Użytkownicy, jak i administratorzy docenili to rozwiązanie i coraz chętniej z niego korzystają.

Na fakt, że WooCommerce jest tak często wybieranym rozwiązaniem ma wpływ duża ilość funkcji, które oferuje. Najistotniejsze możliwości WooCommerce to:

  • opcja dodania funkcjonalność sprzedaży produktów online do podstawowej instalacji WordPressa.
  • prosty i intuicyjny panel zarządzania treścią, który umożliwia zarządzanie osobom nieposiadającym doświadczenia
  • częste aktualizacje i regularne wprowadzanie nowoczesnych rozwiązań, które gwarantują bezpieczeństwo i zgodność z najnowszymi wymogami technologicznymi.
  • duża ilość dostępnych rozszerzeń, która umożliwia rozwinięcie sklepu bez użycia dedykowanego oprogramowania.
  • wysoka wydajność, która umożliwia sprzedaż praktycznie nieograniczonej liczby produktów.
  • zaawansowane rozwiązania m.in. prowadzenie sklepu z wieloma wersjami językowymi oraz walutami.
  • dostępne raporty i statystyki sprzedaży, zamówień, stanów magazynowych itp.
  • popularność WooCommerce wiąże się z łatwym dostępem do podwykonawców specjalizujących się we wdrożeniu systemu.
  • kontrola właściciela nad nieograniczonym rozwojem sklepu
  • dostęp do kodu źródłowego
  • aplikacja WooCommerce Mobile, która pozwala na obsługę sklepu przez smartfon
  • możliwość integracji z wysyłkami: Kurierzy, InPost, Poczta Polska itp.
  • integracja szybkich płatności np. DotPay, Przelewy24, PayU i PayPal
  • możliwość rozbudowy funkcjonalności i programowalny system, który można dostosować do indywidualnych potrzeb.
  • bardzo dobra optymalizacja SEO, która daje możliwość promowania sklepu w wyszukiwarkach internetowych i obniża koszt reklama
  • możliwość planowania kampanii promocyjnych i tworzenia kuponów rabatowych.

Co musisz wiedzieć przy budowie sklepu WooCommerce? Czego nie powiedzą Ci firmy i na co zwrócić szczególną uwagę?

Wygląd sklepu internetowego

Jednym z ważniejszych problemów, przed którymi stają przyszli właściciele sklepów internetowych jest projekt graficzny. Wygląd strony ma istotny wpływ na wrażenia odbiorców i na fakt czy ostatecznie zdecydują się oni na wybór konkretnego produktu. Wizualnym aspektem sklepu internetowego może zająć się profesjonalista, który stworzy dedykowany projekt. Drugą opcją jest samodzielne stworzenie projektu poprzez dostępne gotowe szablony. Jest to rozwiązanie z pozoru niskobudżetowe, ale warto przeanalizować jego wady i zalety. Gotowe szablony nie są bowiem dostosowane do wszystkich rozwiązań i na pewnym etapie funkcjonowania sklepu może okazać się, że nie jesteś w stanie zmienić wielu funkcjonalności. W takim wypadku konieczna będzie pomoc programisty, ale Ci niechętnie podejmują się poprawek po czyjejś pracy. Korzystanie z masowych szablonów to także ryzyko powtarzalności. W przypadku tak ogromnej konkurencji na rynku internetowym, oryginalny projekt graficzny może zaważyć na sukcesie sprzedażowym Twojej firmy.

Kod źródłowy

Kolejny istotnym czynnikiem, który wpływa na funkcjonalność sklepu internetowego, jest kod strony. Zoptymalizowany kod źródłowy i lekkie grafiki pozytywnie wpływają na późniejsze użytkowanie e-sklepu. W tym przypadku również warto unikać gotowych szablonów, które często obciążają stronę i negatywnie wpływają na pozycje wyszukiwarkach internetowych.

Ilość wtyczek

Należy wziąć pod uwagę fakt, że im mniej wtyczek tym lepiej dla Twojego sklepu. W prostych projektach funkcje tj. edytory, galerie produktów, wygląd kart produktu powinny być jak najbardziej zoptymalizowane. Stosowanie dużej ilości wtyczek to błąd wykonawców, który obciąża stronę i powoduje np. wolniejsze ładowanie. Takie działania mogą przyczynić się do zmniejszenia zainteresowania oferowanymi produktami i skutkować spadkiem sprzedaży. Sytuacja jednak przedstawia się inaczej w przypadku projektów zaawansowanych technicznie. Wtedy rozsądniejszym rozwiązaniem jest zastosowanie pluginów niż programowanie od podstaw.

Czas ładowania

Na czas ładowania podstron ma wpływ wiele czynników tj. serwer, optymalizacja, sposób wykonania. Długi czas wyszukiwania może wpłynąć na negatywne odczucia użytkowników i przyczynić się do negatywnych opinii. Te z kolei mają istotny wpływ na pozycje strony w wyszukiwarkach internetowych.

Serwer

W 40% to właśnie serwer odpowiada za prawidłowe działanie sklepu. Jednak nie każdy serwer jest w stanie współpracować z WooCommerce. Dlatego przy wyborze wykonawcy istotne jest, aby potrafił on dobrać odpowiedzi, dokonać prawidłowych ustawień i przede wszystkim zainstalować sklep na serwerze.

Optymalizacja SEO

Optymalizacja e-sklepu pod wyszukiwarki gwarantuje skuteczność w postaci systematycznie wzrastającego ruchu sklepu i rosnącego zwrotu z inwestycji w postaci sprzedaży. Dlatego przy wyborze wykonawcy np. grafika, który wykona projekt strony, należy zastanowić się, czy reszta działań zostanie zlecona innym wykonawcom. Dla osób niezajmujących się profesjonalnie web designem, lepszym wyborem będą kompleksowe usługi, w których skład wchodzi m.in. pozycjonowanie i optymalizacja pod wyszukiwarki.

Samodzielne próby

WooCommerce to wtyczka, którą można dograć do WordPressa i uruchomić e-sklep. Jednak jego funkcjonowanie bez dopracowania, chociażby wyglądu do standardów konkurencji będzie często niemożliwe. Wiedzy w zakresie programowania wymagają, także gotowe szablony np. przy zmianie tłumaczeń w plikach szablonu. W efekcie często widzimy sklepy, gdzie np. połowa tekstów systemowych w koszyku jest w obcym języku, bo wykonawca nie potrafił ich przekodować.

Co jest niezbędne do utworzenia sklepu WooCommerce?

  • serwer spełniający wymagania takie jak – PHP 7.4 lub wyższa, minimalny limit pamięci 256 MB, obsługa HTTPS oraz dostęp do FTP,
  • najnowsza wersja WordPressa i wtyczka WooCommerce zainstalowana na serwer
  • określenie i analiza grupy docelowej e-sklepu.
  • projekt graficzny – gotowy szablon lub dedykowany projekt graficzny.
  • programista lub wiedza z zakresu programowania potrzebna do zakodowania, zmodyfikowania szablonu.
  • opisy produktów, zdjęcia, specyfikacja techniczna.
  • ewentualne atrybuty, warianty produktów, frazy dla wyszukiwarek.
  • ustalone metody i koszty wysyłki.
  • metody płatności, umowy z bramkami płatności. Przy wyborze warto zaczerpnąć rady doświadczonego wykonawcy, jeśli nie mamy wiedzy w tym zakresie.

Czym kierować się przy wyborze wykonawcy?

Opinie

Opinie byłych Klientów dużo mówią o firmie, z której usług zamierzamy skorzystać. Warto więc sprawdzić, jakie zdanie mają o agencji byli Klienci. Można sprawdzić to poprzez np. wyszukiwarkę
Google, fora lub portale społecznościowe. Pomocny może okazać się również kontakt telefoniczny lub e-mailowy z dotychczasowymi kontrahentami (np. wykorzystując linki z portfolio) potencjalnego wykonawcy strony internetowej. Należy jednak wziąć pod uwagę, że firmy funkcjonujące na rynku od wielu lat, mogły natrafić na trudnych Klientów. Dlatego jedna negatywna opinia nie powinna przesądzać o wyborze, jeśli jednak jest ich więcej to warto przemyśleć decyzję.

Portfolio

Każda osoba, która jest zadowolona ze swoich poprzednich projektów, będzie skłonna pochwalić się ciekawymi rozwiązaniami, które może przełożyć na Twój e-sklep. Warto zapoznać się z portfolio przyszłego usługodawcy, aby wiedzieć np. w jakich projektach posiada doświadczenie.

Kompleksowe usługi

Obecnie agencje tworzą zespoły specjalistów, aby oferować usługi na najwyższym poziomie. Jest to dużym ułatwieniem, ponieważ zamiast zwracać się do np. grafika – z prośbą o projekt, programisty ­- z prośbą o zakodowanie strony itp. możemy zwrócić się do agencji, która zazwyczaj oferuje kompleksowe usługi. Poza zaprojektowaniem architektury informacji, projektem graficznym, kodowaniu może zająć się również optymalizacją pod wyszukiwarki. Warto również upewnić się czy wykonawca zajmuje się instalacją strony. Może wydawać się to oczywiste, ale często zdarza się, że Klient otrzymuje tylko plik, który ma samodzielnie zainstalować na serwerze.

Umowa i prawa własności

Podpisanie umowy zobowiązuje wykonawcę do terminowego i należytego wykonania pracy. Daje również podstawy do wyciągnięcia konsekwencji w przypadku ewentualnych nieprawidłowości. Przekazanie Klienowi praw własności do projektu to podstawowy element, który wiele osób bagatelizuje. Warto więc zachować szczególną czujność, a nawet zrezygnować z usług firm, które nie stosują się do tych kwestii.

Na co dzień zarządzający w agencji interaktywnej od projektów i gaszenia pożarów. W dodatku certyfikowany trener biznesu oraz coach koaktywny, któremu zdarza się "przekołczować" kogoś od czasu do czasu, tudzież przeszkolić z tego i owego:) Po godzinach głowa rodziny, pasjonat fitness, kolarstwa, mtb i aktywnych wypadów z rodziną.
Vlog