Pozycjonowanie Lokalne

otwarta książka
ręka robota

Czas czytania: 4 minuty

Spis treści

  1. Czym jest pozycjonowanie lokalne
  2. Kto powinien korzystać?
  3. Kiedy korzystać z pozycjonowania lokalnego.
  4. Kluczowe elementy w pozycjonowaniu lokalnym.

Czym jest pozycjonowanie lokalne stron

Pozycjonowanie lokalne to proces optymalizacji strony internetowej lub profilu biznesowego na platformach społecznościowych w celu zwiększenia widoczności w wynikach wyszukiwania dla zapytań lokalnych.

Zasadniczo, pozycjonowanie lokalne polega na stosowaniu strategii SEO, które uwzględniają specyficzne wymagania związane z lokalnymi zapytaniami, takie jak nazwa miasta, dzielnicy, kodu pocztowego itp. Dzięki temu, gdy użytkownik wyszukuje konkretny produkt lub usługę w danym miejscu. W wyniku tego strona internetowa lub profil biznesowy, który został zoptymalizowany pod kątem lokalnym, wyświetla się na czele wyników wyszukiwania w danym mieście i regionie.

pozycjonowanie lokalne

 

Kto powinien skorzystać z pozycjonowania lokalnego?

Przede wszystkim, firmy, które mają fizyczną lokalizację i chcą przyciągnąć klientów z okolicy, na przykład sklepy, restauracje, firmy usługowe itp. Warto również podkreślić, że pozycjonowanie lokalne jest szczególnie ważne dla małych i średnich przedsiębiorstw, które muszą konkurować z większymi graczami w danej branży i regionie.

Kolejnym istotnym elementem w podejmowaniu decyzji na temat pozycjonowania lokalnego jest zasięg działalności firmy.

Mamy tutaj dwa scenariusze:

  1. Firma działa ogólnopolsko ale chce zaczynać małymi krokami, pozycjonując się najpierw lokalnie a potem rozszerzać obszarowo profil działalności na pozostałe regiony kraju, czy zagranicę. Pozycjonowanie lokalne stron internetowych jest z definicji tańsze aniżeli ogólnopolskie. Stąd jest to podejście, które stosujemy u wielu firm pozycjonowanych lokalnie, które nie chcą „szastać” od razu wysokim budżetem reklamowym
  2. Zasięg firmy jest lokalny, co oznacza, że nie ma sensu świadczyć usługi na inne regiony ze względu na konkurencję, biznes stacjonarny czy brak logistyki umożliwiającej dowiezienie produktu poza lokalny rynek.Takimi biznesami są np.. kancelarie prawne, kwiaciarnie, salony urody, piekarnie, sklepy stacjonarne, fryzjerzy itp.

Dlatego zasięg działania i oszacowanie jak daleko jesteśmy w stanie wyjść po klienta powinien być pierwszym czynnikiem, decydującym o pozycjonowaniu lokalnym, tudzież ogólnopolskim.

 

Kiedy warto skorzystać z pozycjonowania lokalnego strony?

Zawsze wtedy, gdy Twoja firma chce zwiększyć swoją widoczność w wynikach wyszukiwania dla zapytań lokalnych, które zwykle składają się z fraz typu:

  • usługa + miasto
  • produkt + miasto

np.

  • „budowa domów wrocław”
  • „rowery poznań”

W szczególności, jeśli Twoja firma działa w małym lub średnim mieście, pozycjonowanie lokalne może przynieść zauważalne korzyści, pomagając wyróżnić Twoją firmę na tle konkurencji i przyciągnąć więcej klientów z okolicy. Należy pamiętać, że większość usług klienci najpierw wyszukują lokalnie aby się spotkać, porozmawiać z wykonawcą. Dopiero kiedy ta metoda zawodzi, wówczas w wyszukiwarkach padają zapytania ogólnopolskie.

 

Kluczowe elementy w pozycjonowaniu lokalnym stron

Aby pozycjonowanie lokalne firmy przynosiło efekty, trzeba zadbać o pewne kluczowe elementy, które muszą ze sobą współpracować.

  1. Zdefiniowanie strategii słów kluczowych – Wybór słów kluczowych jest istotny w pozycjonowaniu lokalnym. Słowa kluczowe powinny odzwierciedlać lokalizację firmy, takie jak nazwę miasta, dzielnicy, kod pocztowy itp. oraz trafność usługi i produktów. Nie należy pozycjonować się na frazy dotyczące produktów i usług, których użytkownik nie znajdzie na Twojej stronie ani na lokalizacje, których Twoja firma nie jest w stanie obsłużyć.
  2. Udoskonalenie map Google – Utworzenie profilu Google My Business jest ważne dla każdej firmy, która chce pojawić się w wynikach lokalnych. Ważne jest, aby uzupełnić wszystkie informacje o firmie, w tym godziny otwarcia, numer telefonu, adres, zdjęcia i opinie klientów. Ważnym elementem jest też lokalizacja firmy i podpięcie strony internetowej pod profil Google My Business, dzięki temu Twoja firma staje się bardziej wiarygodna.
  3. Optymalizacja strony internetowej – Strona internetowa firmy powinna być zoptymalizowana pod kątem lokalnych słów kluczowych i treści powinny odnosić się do usług i produktów oferowanych przez firmę. Ważne jest również, aby strona była łatwa do nawigacji i przyjazna dla użytkownika. Strona musi zawierać usługi i produkty, na które chcesz się pozycjonować. Próba pozycjonowania się w internecie na frazy, których klient nie znajdzie na stronie jest wyrzucaniem pieniędzy w błoto, ponieważ taką stronę będzie opuszczał z poczuciem bycia wprowadzonym w błąd.
  4. Budowanie lokalnych linków zwrotnych – Linki zwrotne z lokalnych stron internetowych mają duże znaczenie dla pozycjonowania lokalnego. Można je zdobyć poprzez udział w lokalnych wydarzeniach, sponsorowanie lokalnych organizacji i inicjatyw, udzielanie wywiadów dla lokalnych mediów, baz firm.
  5. Lokalne katalogi i listy biznesowe – Zarejestrowanie firmy w lokalnych katalogach i listach biznesowych może pomóc w zwiększeniu widoczności firmy w wynikach wyszukiwania. Ważne jest, aby upewnić się, że informacje o firmie są spójne we wszystkich katalogach.
  6. Optymalizacja treści społecznościowych – Jeśli firma korzysta z platform społecznościowych, ważne jest, aby treści były zoptymalizowane pod kątem lokalnych słów kluczowych. Treści powinny odnosić się do lokalnych wydarzeń, promocji i inicjatyw. Warto w profilach społecznościowych także linkować do aktualności na stronie firmowej. Proces ten można też w pewien sposób zautomatyzować, przy współpracy z agencją interaktywną.
  7. Opinie o firmie – Skoro już firma posiada profil biznesowy w Google My Business, to kluczowym elementem jest zadbanie o opinie na temat firmy, aby były jak najlepsze, ponieważ wyszukując produktów i usług jest to pierwszy element, którym klienci sugerują się przy wyborze oferty.

Podsumowując pozycjonowanie lokalne firmy może przynieść wymierne korzyści na rynku lokalnym i dać konkretny zapłon do zysków, pozwalający na rozszerzenie działalności. Jakkolwiek jest to proces, który łączy ze sobą równolegle wiele elementów, które muszą współgrać, stąd warto pozycjonowanie powierzać firmom, które mają doświadczenie w prowadzeniu kampanii pozycjonowania lokalnego.

Na co dzień zarządzający w agencji interaktywnej od projektów i gaszenia pożarów. W dodatku certyfikowany trener biznesu oraz coach koaktywny, któremu zdarza się "przekołczować" kogoś od czasu do czasu, tudzież przeszkolić z tego i owego:) Po godzinach głowa rodziny, pasjonat fitness, kolarstwa, mtb i aktywnych wypadów z rodziną.
Vlog