Ile Kosztuje Strona Www

Ile kosztuje strona internetowa

Jest to pytanie, które często pada podczas rozmów handlowych ze strony potencjalnych klientów jako pierwsze.

Równie dobrym byłoby porównanie tego pytania do: „ile kosztuje samochód” – gdzie w odpowiedzi interesant otrzyma szereg pytań pomocniczych jak np.: jaki model samochodu, jaka marka, jaki silnik, jakie wyposażenie itd.

Nie inaczej jest w przypadku stron internetowych gdzie rzetelna firma wykonująca strony www poda interesantowi co najwyżej widełki cenowe. Natomiast w celu doprecyzowania oczekiwań oraz potrzeb klienta muszą paść pytania dodatkowe. To umożliwia zrobienie oferty cenowej maksymalnie dopasowanej do możliwości budżetowych i potrzeb.

Biorąc pod uwagę charakter stron internetowych jak i przeznaczenie można je podzielić na 3 podstawowe typy:

  • strona wizytówka – najtańsza forma strony internetowej prezentująca produkty lub usługi danej firmy. Zwykle maksymalnie do 10 podstron z branżową grafiką, formularzem kontaktowym, galerią itp. Cenowo jest to strona, która wpada w kategorię najtańszych. Zwykle tego typu strony statystycznie wykonywane są w budżetach od 700 do 2400 zł w zależności od złożoności elementów wizualnych i użytego oprogramowania
  • portal internetowy – rozbudowany serwis internetowy zwykle posiadający od kilkudziesięciu do kilku tysięcy podstron. Jego celem jest pełnienie funkcji informacyjnej jak również zarobkowej, tj zarabianiu z reklamodawców, którzy umieszczają odpłatne reklamy korzystając z wartościowych treści portalu oraz szerokiej grupy użytkowników.

    Ze względu na złożoność mechanizmów  portale są znacznie droższym rodzajem strony niż wizytówki. Statystycznie oscylują w cenach od 3 do nawet kilkudziesięciu tysięcy złotych.

  • sklep internetowy – jak nazwa wskazuje przeznaczony do sprzedawania produktów online. Głównie poszukiwany przez sprzedawców lub firmy handlowe. Sklepy na ogół są droższe niż strona wizytówkowa natomiast tańsze niż rozbudowane portale internetowe. Oczywiście wszystko zależy od stopnia zaawansowania sklepu oraz wielkości asortymentu jaki ma w nim się znaleźć. Typowe proste sklepy oscylują w cenach od 2 tys zł do kilkunastu tysięcy dla sklepów, które są integrowane z systemami zewnętrznymi np. programami księgowymi itp.

Oczywiście przykłady powyższe są mocno statystyczne i nie można ich brać jako totalny wyznacznik, ponieważ zdażają się sytuacje, gdzie strona wizytówkowa potrafi kosztować więcej niż sklep chociazby z racji zaawansowanych efektów wizualnych jakie mają się na niej znaleźć.

Dlatego przy wycenach często padają pytania takie jak:

  • czemu strona ma służyć
  • jak dużo informacji ma się niej znaleźć
  • jakie są wymagania w kwestiach wizualnych
  • jakie mechanizmy mają znaleźć się na stronie
  • czy strona ma być dostosowana do urządzeń mobilnych (dzisiaj to praktycznie standard)
  • czy strona ma zostać zoptymalizowana pod wyszukiwarki

Powyższe to tylko przykładowe pytania jakich można spodziewać się w trakcie rozmów o wykonanie strony internetowej.

Celem jest przede wszystkim rzetelne zebranie informacji na temat wymaganych funkcjonalności i wykonanie dedykowanej dla klienta oferty.

Zamienniki

Wielu klientów szukając najtańszych alternatyw dla stron www wybiera budżetowe rozwiązania:

Są nimi często:

  • tanie sklepy na abonament miesięczny
  • darmowe kreatory stron www
  • firmy hostujące strony internetowe za darmo w zamian za miejsce reklamowe

Należy jakkolwiek pamiętać, że budżetowe rozwiązanie = budżetowe mechanizmy lub ograniczenia w nim użyte.

W przypadku tanich sklepów abonamentowych często napotkać można się z brakiem możliwości samodzielnej edycji sklepu czy zarządzania stanem magazynowym ze względu na zamknięty charakter  mechanizmów (niestety developerzy takich sklepów nie udostępniają często kluczowych funkcjonalności, a ich wykupienie wiąże się z podniesieniem pakietu abonamentowego).

W przypadku stron internetowych darmowe kreatory narzucają swoje reklamy wewnętrzne na stronach klientów bądź blokują późniejszą możliwość edycji strony. Powoduje to iż strona tak naprawdę nie jest w 100% własnością wykonawcy. W dodatku możliwości wizualne tego typu stron są ograniczone do tego stopnia iż wprawni wzrokowo potencjalni klienci z łatwością rozróżnią stronę www robioną od podstaw od wygenerowanej za darmo.

Dlatego rozsądnym uzasadnieniem korzystania z darmowych generatorów jest stworzenie co najwyżej strony hobbystycznej, która nie będzie raczej realizować celów biznesowych.

Biorąc pod uwagę cennik strony internetowej, należy zastanowić się nad własnymi potrzebami, nad tym jak długo strona ma prosperować w sieci, jakie perspektywy są przed nią stawiane oraz jakich klientów ma w przyszłości przyciągać lub czy w ogóle ma to robić?