Czas czytania: 2 minuty
Spis treści
Częste pytanie klientów
Często zadawanym pytaniem przez klientów dla firm zajmujących się SEO, tuż po podpisaniu współpracy jest:
Dlaczego mojej strony nie widać jeszcze w Google?
Użytkownikom niewtajemniczonym w usługi wielkiego brata wyszukiwarek oraz w sposób w jaki serwuje nam wyniki wyszukiwania trudno czasem rozróżnić dwie grupy pojawiających się reklam tj:
- reklamy sponsorowane z sieci reklamowej Google
- wyniki organiczne, będące w dużej mierze właśnie efektem wspomnianej usługi pozycjonowania, składające się zwykle z listy 10 pozycji, uplasowanych pod reklamami sponsorowanymi, czasami nad nimi.
O ile reklamy sponsorowane są formą wyników, które można osiągnąć natychmiastowo poprzez ustawienie kampanii, budżetu i uruchomienie reklam (są wówczas oznaczone kolorowym znaczkiem „REKLAMA”) o tyle z pozycjonowaniem organicznym może zejść dłużej w zależności od kilku czynników.
Czynnikami tymi są:
- konkurencja w branży – im większa konkurencyjność frazy, tym czas jej pozycjonowania na wysokie wyniki w google może być dłuższy
- jakość strony pozycjonowanej – strony www o ubogiej zawartości merytorycznej mogą być dłużej indeksowane (umieszczane w wyszukiwarce)
- skuteczność optymalizacji witryny – tj umiejętnego wprowadzenia zmian, zachęcających Google boty do częstszego odwiedzania strony www oraz doprowadzenia jej do stanu przyjaznej dla wyszukiwarek
- jakości linków zwrotnych do witryny oraz mocy zaplecza – tj wartościowych stron, jakie posiada firma pozycjonerska, z których może generować linki zwrotne do stron pozycjonowanych swoich klientów.
Jest to tylko kilka najpopularniejszych czynników wpływających na szybkość pozycjonowania.
Pisząc bardziej miarodajnie, rozciągłość czasowa pomiędzy pozycjonowaniem strony A i B w branży D i C może być bardzo duża.
Są strony, które pozycjonowane są w bardzo niszowej branży, generującej niszowe zapytania i frazy.
Niszową frazą np będzie: „odrdzewianie ciśnieniowe promów kosmicznych” – jest to przykład frazy tak niszowej, że prawdopodobnie wystarczyłoby na stronie internetowej tę frazę umieścić i po kilku dniach wypozycjonowałaby się na czołowych pozycjach wyszukiwarki GOOGLE.
Natomiast dla porównania, bardziej konkurencyjna fraza z tej samej branży: „odrdzewiacz” – wygeneruje znacznie więcej wyników konkurencyjnych co spowoduje, że sama optymalizacja strony może nie wystarczyć do osiągnięcia wysokich pozycji, natomiast pozycjonowanie może potrwać od kilku tygodni do kilku miesięcy w zależności od strategii i skuteczności pozycjonera.
Biorąc pod uwagę rozmaitość czynników wpływających na długość pozycjonowania w odpowiedzi na pytanie „jak długo trwa pozycjonowanie”, można stwierdzić:
od kilku dni do kilku miesięcy (w niektórych branżach nawet kilku lat).
Firma pozycjonerska może oszacować przewidywany czas np wypozycjonowania strony na pozycje 1-10 google na podstawie swojego doświadczenia i prognoz jakkolwiek nie może tego nigdy zagwarantować ze względu na zmieniające się algorytmy w wyszukiwarkach.