Indeksowanie Strony Www po Aktualizacji

Wiele razy mamy do czynienia z aktualizacją a praktycznie wykonywaniem od nowa bardzo rozbudowanych serwisów www (powyżej 1000 podstron). Niekiedy newralgiczną sprawą jest indeksacja nowych linków, które powstają w wyniku nowej struktury strony, layoutu.

Często właściciele aktualizowanych stron, mają wypracowane pozycje w wyszukiwarkach w wyniku czego boją się ich utraty, kiedy nowa strona pojawi się w wyszukiwarce z nowymi, unikalnymi adresami url podstron.

 

Rozwiązań jakie można podjąć w tej sytuacji jest kilka:

1. Wykonanie serwisu www na tym samym silniku z zachowaniem praktycznie identycznego layoutu strony i rozmieszczeniu linków, dzięki czemu łatwiej jest zachować strukturę podstron i adresów url w porównaniu do starej wersji. Jakkolwiek jest to dosyć toporne rozwiązanie. Wkońcu jeśli właściciel chce zaktualizować swoją witrynę po kilku (nastu) latach, wówczas w grę wchodzi implementacja nowego laytoutu, responsywności, układu poszczególnych elementów, kategorii i treści na stronie co może powodować nową odmienną strukturę linków.

2. Jeśli wypracowane przez stary serwis pozycje nie są na tyle wysokie aby zdzierać sobie na nich skórę, wówczas wystarczy wykonać nową stronę, zoptymalizować linki podstron na „przyjazne urle”, po czym zgłosić sitemapę i czekać aż się przeindeksuje z nowymi linkami. Jeśli nowa strona jest wykonana solidnie i przyjaźnie dla wyszukiwarek, po indeksacji często ląduje na jeszcze wyższych pozycjach w wyszukiwarkach niż poprzednia.

3. Finalne rozwiązanie stosowane jest, kiedy serwis internetowy jest bardzo rozbudowany (kilka tys do kilkunastu tys podstron), natomiast wymogiem jest aby nie utracił pozycji wypracowanych przez lata w wyszukwiarkach. Kolejnym istotnym elementem jest to, że do niektórych podstron starego serwisu prowadzą konkretne linki zewnętrzne z baz firm, katalogów stron, które właściciel uzyskał w ramach pozycjonowania witryny. Zmiana adresów url na stronie pozbyłaby ją tych linków.

W takich sytuacjach optymalnym rozwiązaniem jest wykonanie struktury i nawigacji maksymalnie zbliżonej do tej z poprzedniej wersji witryny i zastosowanie takich samych aliasów we wszystkich możliwych adresach podstron jakie się da. Niestety w przypadku takich serwisów zachowanie dokładności adresów 1:1 przy setkach bądź tysiącach podstron jest czasami niemożliwe ze względu na layout strony jak również mechanizm generujący adresy url.

W tej sytuacji aby nie obciążać klienta kosztem „robocizny” tj przeklepywania tysięcy adresów podstron ręcznie na przekierowania, podejmujemy działania takie jak:

  • wyeskportowanie raportu słów kluczowych oraz podstron, które zajmują wysokie pozycje w wyszukiwarkach;
  • instalacja komponentu przekierowującego tylko te adresy podstron wysoko wypozycjonowanych na nowe (dzięki temu nie tracimy linkowania z katalogów i baz do tych podstron);
  • wykonanie stron błędu 404, automatycznie przekierowujących na najbliższą podstronę serwisu. Dzięki temu jeśli potencjalny klient wyląduje na tzw. „martwym linku” ze starej strony, który jeszcze widnieje w wyszukiwarce, otrzyma takową stronę z jednoczesną możliwością nawigowania do innej podstrony;
  • zgłoszenie sitemapy i konfiguracja pliku robot.txt;
  • czekanie na przeindeksowanie się stron na nowe (strony ze starego serwisu znikają, nowe się pojawiają) – proces trwa zwykle od 5 dni do 1miesiąca dla większych serwisów.

Po przeindeksowaniu się podstron zwykle osiągają one jeszcze wyższe pozycje dzięki przyjaznym adresom www, przejrzystej nawigacji czy responsywności (wyższe pozycje w urządzeniach mobilnych).